Oscar Piastri klaar met vragen over ophanging McLaren: "Het is geen upgrade, maar een ander onderdeel"

Oscar Piastri 2025 Canada

Oscar Piastri raakt geïrriteerd door de eindeloze vragen over McLarens 'nieuwe' voorophanging. De Australiër benadrukt dat het geen upgrade betreft, maar simpelweg een alternatieve oplossing met eigen voor en nadelen.

Het is een zeldzaam moment van frustratie bij de normaliter ijskoude Piastri. Tijdens het raceweekend in België rolde hij met zijn ogen toen hij opnieuw gevraagd werd naar McLarens alternatieve voorophanging. "Dit is volgens mij de vijfde keer dat ik dit uitleg, maar het is geen upgrade. Het is gewoon een ander onderdeel."

Verkeerde interpretatie van F1-techniek

De aanhoudende belangstelling illustreert een fundamenteel misverstand over hoe Formule 1-engineering werkt. Nieuwe componenten betekenen niet automatisch meer snelheid, maar bieden vaak alternatieve oplossingen met eigen compromissen. De mainstream media houdt echter van eenvoudige verhalen waarin elke nieuwe vleugel seconden scheelt.

"Ik heb het getest in de simulator", verklaart Piastri tegenover Motorsport.com. "Maar zolang we andere echte upgrades hebben die nog komen, wil ik daar zo duidelijk mogelijk uitlezing van krijgen. Het is een zeer kleine verandering. Het helpt in sommige opzichten, maar maakt andere dingen slechter."

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Oscar Piastri (@oscarpiastri)

Vanaf Canada bood McLaren beide coureurs de keuze tussen twee verschillende voorophangingen. Alleen Lando Norris ging voor de alternatieve versie. Het ontwerp lag al klaar, maar het team dacht dat de standaardophanging beter was. Norris had echter moeite met het gevoel van de auto, vooral in kwalificaties. "Ik krijg het niet meer voor elkaar zoals vorig jaar. Toen wist ik bij elke bocht precies wat er zou gebeuren. Nu voelt alles anders."

Technische compromissen

Het verschil zit hem in de bovenste draagarmen bij de wielnaaf. Die zijn dikker, wat meer gevoel door het stuur geeft. Het nadeel is dat het sturen zwaarder wordt en de banden sneller slijten. Voor Norris is dat prima, hij krijgt er het gevoel voor terug dat hij miste. Piastri vindt de nadelen te groot. "Als het alleen maar voordeel zou opleveren, dan zou ik het er gewoon opzetten. Maar zo simpel is het niet."

Lees ook: FIA verplicht motorleveranciers tot TPC-ondersteuning tot 2026

Lees ook: Ocon gefrustreerd na beslissingen Haas: "We maakte fout op fout"

Lees ook: Stella over dominantie McLaren: "We kunnen niet achterover leunen"

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden