Hadjar ruikt kans bij Red Bull: "Volgend jaar is een compleet ander verhaal"

SI202508310560

Isack Hadjar stal de show met zijn eerste Formule 1-podium in Zandvoort, maar geeft eerlijk toe dat hij zich dit jaar nog niet klaar voelt voor Red Bull Racing. De Franse rookie ziet de reglementswijziging van 2026 echter als dé kans om in te stappen bij het topteam.

Met zijn knappe podiumplek in Zandvoort heeft Isack Hadjar zich nadrukkelijk op de radar gezet bij Red Bull. De rookie stuurde zijn Racing Bulls verrassend naar P4 in de kwalificatie en verzilverde dat met een foutloze race naar zijn eerste podium in de Formule 1. Het leverde hem lof op van Helmut Marko, die tegenover Motorsport.com aangaf dat Hadjar het in zich heeft om het tweede Red Bull-zitje naast Max Verstappen te bemannen. "Isack is anders," aldus de adviseur van Red Bull. Op de vraag of Hadjar zou kunnen overleven naast Verstappen, knikte Marko bevestigend.

Binnen Red Bull wordt de Fransman met Algerijnse roots steeds serieuzer overwogen voor een plek bij het topteam. Nadat Liam Lawson eerder dit seizoen al na twee races werd teruggezet naar Racing Bulls, heeft Yuki Tsunoda het ook knap lastig naast de viervoudig weredkampioen. In Zandvoort scoorde de Japanner zijn eerste punten in zeven races. Waar veel mensen Hadjar in de Red Bull willen zien, zou het volgens de 20-jarige nog niet verstandig zijn. "Om eerlijk te zijn, aan het begin van dit jaar vroegen ze mij al of ik klaar zou zijn om dit jaar in de Red Bull-auto te stappen. Het antwoord op die vraag is nog steeds 'nee', aangezien ik niet inzie wat het nut daarvan zou zijn", aldus Hadjar in aanloop naar de Italiaanse Grand Prix in gesprek met Motorsport.com.

Foto: Red Bull Content Pool

Kansen in 2026, maar nog geen gesprekken

Hadjar zelf ziet vooral de reglementswijziging van 2026 als een kans om gelijkwaardig te starten. "Volgend jaar is een compleet ander verhaal. Dat is een compleet nieuwe start voor het team", stelt hij. "Dan zijn alle dingen die er nu worden gezegd over het tweede zitje geen thema meer. Dat speelt dan niet meer, omdat het voor iedereen een compleet nieuwe auto zal zijn. Dan zit je in een fase dat je vanaf het begin de auto meteen in de juiste richting kan sturen. Dus ja, dat is interessant." Dat vooruitzicht maakt de uitdaging volgens Hadjar een stuk haalbaarder. Toch blijft de realiteit dat hij zich moet meten met Verstappen, die al jaren de dominante kracht binnen Red Bull vormt. Hadjar weet dat maar laat zich niet afschrikken: "Als dat naast hem zou zijn, dan moet ik me gewoon aanpassen aan een auto die steeds verandert. Maar daar ben ik dan in ieder geval bij. Ik zou dan niet eerst aan iets anders gewend zijn."

Opmerkelijk genoeg heeft Hadjar naar eigen zeggen nog geen concrete gesprekken met Marko gehad over een mogelijke promotie. "Ik persoonlijk niet, nee. Maar ik moet zeggen dat ik ook geen haast heb", vertelt de Fransman, die er wel degelijk over nadenkt. "Ik heb het natuurlijk wel in mijn hoofd zitten. Maar er zijn dit jaar nog negen races te gaan om te laten zien dat ik het goed kan doen."

Lees ook: Weerbericht F1 Grand Prix van Italië 2025

Lees ook: Hoe ziet een ronde over het Autodromo Nazionale Monza eruit?

Lees ook: F1 in de Temple of Speed: De Grand Prix van Italië

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden