De halo: het meest veilige, maar vervelende onderdeel op de auto

door Shakyra van den Heuvel
Premium update
Verstappen-Portimao
Premium update

Sinds 2018 is de halo een verplicht onderdeel van een Formule 1-auto. In de tijd van de introductie waren er verschillende meningen over de halo, maar uiteindelijk heeft hij al een aantal levens gered van coureurs. Met de rubriek Technical Tuesday duiken we in het verleden van de halo en leggen we uit waar hij uiteindelijk voor dient. 

De halo is binnen de autosport een titanium onderdeel dat over de cockpit van een raceauto wordt geplaatst. Het doel hiervan is dat het als bescherming dient van de coureur. De coureur wordt beschermd tegen rondvliegende onderdelen of zware ongelukken. Het nadeel van de halo is dat het zicht van de coureur enigszins wordt geblokkeerd. Daarnaast komt er weer extra gewicht op de auto waardoor het nadelen kan hebben voor de snelheid. Na verschillende testen die uitgevoerd zijn door de FIA, hebben ze besloten dit verplicht te maken voor elk team. Later is dit ook geïntroduceerd bij de andere raceklassen en de Formule E. 

Dit is een premium update van Grand Prix Radio. Door je te abonneren op deze updates via onze apps steun je de constante ontwikkeling van Grand Prix Radio en krijg je toegang tot nog meer unieke verhalen, video’s en foto’s over de autosport. De premium updates van Grand Prix Radio kun je lezen in de Grand Prix Radio apps.

door Shakyra van den Heuvel

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden