Het team van Williams kende een slechte race op het Autodromo Enzo e Dino Ferrari di Imola. Alexander Albon kreeg een DNF achter zijn naam en Logan Sargeant kwam slechts als zeventiende over de finish. Het team heeft naar eigen zeggen wel een plan en daarbij focust het team zich op kleine updates en het gewichtsverlies van de FW46.
Voor het team van Williams was het weekend om snel te vergeten. Tijdens de kwalificatie eindigden Albon en Sargeant als veertiende en twintigste en tijdens de race had het team uit Grove niet de snelheid om mee te doen voor de punten.
Loszittend wiel
Tot overmaat van ramp moest Albon ook nog eens opgeven, nadat zijn team zijn wiel niet goed had gemonteerd. De coureur stopte in de achtste ronde, nadat hij vroeg in de race van zondag als veertiende reed, maar toen hij terugkeerde op de baan ging hij langzamer rijden nadat hij de Tamburello chicane was doorkruist. Albon merkte dat zijn rechter voorwiel niet goed was vastgezet en toerde vervolgens langzaam terug naar de pits om opnieuw een nieuwe set banden te handelen. De Brit bevond zich toen al op een ronde achterstand. Vervolgens kreeg de Williams-coureur ook nog een tien seconden straf vanwege een unsafe release.
De 28-jarige coureur, die een meerjarige deal heeft getekend bij het team uit Grove, heeft er vervolgens maar een veredelde testsessie van gemaakt. "Na de problemen waarmee we te maken kregen met het wiel, gebruikten we de race als een soort testsessie om te experimenteren met de remmen tijdens lange runs, waarbij we een beetje speelden onder deze omstandigheden", zo vertelt Albon tegenover F1.com.
Dit bericht op Instagram bekijken
Geen extra straf na onderzoek
Naast de straf vanwege een unsafe release waren de stewards ook onderzoek aan het doen naar het terugrijden van Albon naar pits met een loszittend wiel. Dit is doorgaans een overtreding van artikel 34.14.e van de sportregels van de F1. Dit artikel houdt in dat Albon niet weg had mogen rijden bij zijn pitstop, terwijl hij wist dat de auto onveilig was.
Albon geeft zelf aan dat hij snel in de gaten had dat er iets mis was met zijn auto, maar kon vanuit zijn positie niet zien dat het ging om een loszittend wiel. "Ik voelde het probleem niet toen ik uit de pits kwam. Maar toen ik de pitbegrenzer eraf haalde en de trilling voelde, kon ik zien dat er iets mis was", verklaart de 28-jarige coureur. De Thaise-Brit snapt dat hij voor een unsafe release een straf kreeg, maar vond dat de situatie verder veilig was. "Ik wist dat mijn band er niet af zou vallen, aangezien hij maar tot een bepaald punt zou gaan en zou stoppen. Dus het was veilig, maar ik begrijp waarom ik de straf kreeg."
De stewards waren het erover eens dat dit op een veilige en gepaste manier was gebeurd, zonder andere deelnemers te raken. Bovendien reed de coureur met de auto terwijl hij niet wist dat deze in een onveilige staat verkeerde. De stewards ondernemen daarom geen verdere actie.
"Focussen op gewichtsverlies"
Na de eerste zes Formule 1 Grands Prix van 2024 staat Williams nog altijd zonder punten. Ook op Imola wist de formatie uit Grove niet in de top-tien te komen. Albon baalt van het raceweekend in Italië en ziet dat na deze stroeve seizoenstart er wat moet veranderen bij het Britse team. Desondanks is hij ook positief gestemd over het plan van zijn team.
"Hoewel het vandaag een beetje pijnlijk is, is het niet allemaal kommer en kwel", vertelt de 28-jarige coureur. "We hebben een plan en het middenveld scoort niet enorm veel punten, dus we vallen niet te veel weg en kunnen de achterstand nog inhalen. Vorig jaar hadden we slechts één punt en bevonden we ons dus in een vergelijkbare positie. Hoewel er niet zo'n grote upgrade op komst is en onze focus ligt op het verminderen van het gewicht van de auto, zullen we toch proberen kleine upgrades uit te voeren. We zullen de lessen trekken die we kunnen en onze focus verleggen naar Monaco."
Lees ook: Scott McLaughlin pakt polerecord tijdens kwalificatie Indy500
Lees ook: Thailand aast op F1-wedstrijd
Lees ook: Race gemist: GP Emilia-Romagna