Het Williams F1 Team heeft zijn eerste punten van 2024 gepakt. Door de negende positie van Alexander Albon in Monaco schuift het team uit Grove meteen op van de laatste naar de achtste positie in het constructeurskampioenschap, waar het team erg blij mee is.
Voor Alexander Albon en Williams is 2024 nog niet het jaar waarop ze gehoopt hadden. Nadat het Britse team vorig jaar nog knap zevende werd in het constructeurskampioenschap, wist de formatie uit Grove tot aan de GP in het prinsendom in 2024 nog geen punt te scoren. Dit had vooral te maken met het gewicht van de FW46, die zo'n vijftien kilo te zwaar zou zijn.
Albon: "Het betekent veel voor ons"
Maar in Monaco liep het eigenlijk vanaf de eerste seconde goed volgens Albon, die na P9 in de kwalificatie al aangaf dat hij zelfverzekerd in de auto zat en dat hij echt kon pushen. Op de zondag maakte Albon een prima start, bleef hij uit de problemen en hield hij de negende plaats vast, waarmee hij en zijn team de eerste punten van het seizoen behaalden. Dit betekent veel voor hem en zijn team. "Hoewel je liever een iets spannendere race hebt om punten te winnen, ben ik nog steeds blij", vertelt de Thaise-Brit tegenover F1.com. "P9 voor het team en onze eerste punten van het seizoen, betekent onwijs veel voor ons. Je wilt nooit het gevoel hebben dat je een beetje zinloos rondrijdt en voor niks meedoet, vooral niet voor de moraal van het team, dus hopelijk zal dit een mooie kickstart van het seizoen zijn."
Albon geeft ook aan dat Williams een aantal kleine updates heeft meegenomen naar het prinsdom, wat zijn vruchten afwierp voor de formatie uit Grove. "We hebben kleine updates aan de auto toegevoegd, dus het is goed om te zien dat deze upgrades werken en dat we in staat zijn om op hetzelfde tempo te blijven als onze directe concurrenten."
Dit bericht op Instagram bekijken
Sargeant: "Het was een lastige race voor ons"
Waar de race van Albon redelijk rustig was, was die van Sargeant in sommige opzichten interessanter. Hij was de enige coureur die tijdens de rode vlag geen andere banden liet monteren, waardoor hij gegarandeerd een pitstop moest maken. Met deze strategie hoopte Williams dat er een late safety car zou komen of dat andere coureurs in de problemen zouden komen met hun banden, maar beide gebeurde niet. Na een korte aanraking met de muur moest de Amerikaan genoegen nemen met een finish op P15.
"Het was een lastige race en het kijken naar een achtervleugel was zo'n beetje mijn dag" vertelt de Amerikaan in gesprek met F1.com. "Mijn race verliep voor het grootste deel rustig en ik zat lange tijd vast achter Fernando [Alonso, red.] en Daniel [Ricciardo, red.]. Daardoor begon ik gewoon de banden op te vreten, en was er echt niets meer over van mijn setje. De achterbanden waren volledig verslechterd en vanaf dat moment ging het bergafwaarts. Toen ik de nieuwe band had gemonteerd en in de vrije lucht reed, voelde ik me goed, maar ik kon niks meer uitrichten", aldus Sargeant.
De 23-jarige coureur had echter nog niet de beschikking over de nieuwe updates, die wel bij Albon op zijn auto zaten. "Dat Alex punten heeft gepakt, is echt een opsteker voor het team en dat laat zien wat ons te wachten staat. Wanneer beide auto's dezelfde specificaties hebben, zullen we allebei meer voor deze kansen kunnen vechten."
Lees ook: Lando Norris na P4 in Monaco: "Blij met een podium zonder Red Bull"
Lees ook: Newgarden wint enerverende 108e editie Indy 500, Rinus VeeKay negende
Lees ook: Red Bull-coureurs ontevreden na lastig weekend in Monaco