Wat wil Pirelli aan de ongebruikte regenbanden aanpassen?

door Jesse Janssen
banden hard medium pirelli

Pirelli, de bandenleverancier van de Formule 1, heeft getest in Fiorano om de full wets volgend seizoen bruikbaar te maken. De blauwe regenbanden liggen nu namelijk weg te rotten in de kast.

Op racesnelheid kan de band met blauwe wangen 85 liter water per seconde afvoeren. Het enige probleem is dat dit nagenoeg nooit gebeurt: de zware regenband wordt namelijk nooit gebruikt op racesnelheid. Pirelli probeert door middel van hun bandentest de banden dichter bij de intermediate banden te krijgen. In condities die geen rode vlag opleveren slijten de regenbanden namelijk veel sneller en raken ze vaak oververhit. Dit seizoen hebben we de banden ook maar een enkele keer in actie gezien: tijdens de sprint in Miami zette het team van Williams de banden onder de auto van Carlos Sainz.

Foto: Aston Martin F1 Team

Wat verandert er?

Volgens Mario Isola, manager van Pirelli Motorsport, is het duidelijk wat er moet gebeuren. ''De intermediates stonden nagenoeg vast voor 2026, dus we moeten een oplossing vinden voor de full wets. We moeten de blauwe band bruibaar maken als raceband, niet enkel voor achter de safety car. We proberen daarom een punt te vinden vanaf wanneer de natte banden beter zijn dan de intermediates.'' Pirelli probeert beide compounds natte banden eerder bruikbaar te maken, zodat het voordeliger wordt om bijvoorbeeld al bij miezer andere banden te nemen.

Lees ook: Tijdschema GP van Oostenrijk

Lees ook: Gemengde gevoelens bij VeeKay na P10: "Meer gewild"

Lees ook: Antonelli geslaagd voor eindexamens

door Jesse Janssen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden