Tim Tramnitz heeft zijn eerste race van het seizoen gewonnen op het circuit van Monza. De Duitse coureur leidde de gehele race en eindigde met een overtuigende overwinning. Sebastian Montoya eindigde als tweede, gevolgd door Santiago Ramos op de derde plaats. Hoewel de coureurs op het podium geen kans meer maken op de kampioenstitel, blijft de spanning in het kampioenschap hoog. Fornaroli behoudt de leiding in het klassement, maar de concurrentie blijft ook punten verzamelen.
Voor de start van de sprintrace op Monza steeg de spanning bij de top zes coureurs in het kampioenschap. Op basis van de berekeningen maakten zij allemaal nog kans op de Formule 3-kampioenstitel, een prijs die deze zes coureurs maar al te graag wilden winnen. Voor Christian Mansell begon de race problematisch. Tijdens de formatie ronde lukte het de Australische coureur niet om zijn auto in de juiste versnelling te krijgen. Zijn auto stond in de derde versnelling en hij kon dit niet aanpassen. Mansell zwaaide naar de marshals terwijl hij stilstond op de grid, in de hoop de start te kunnen uitstellen. Na een extra formatie ronde kreeg Mansell de controle over zijn auto terug en kon hij de juiste versnellingen kiezen. Ondanks deze extra ronde moest hij de race vanuit de pitstraat starten, samen met Stzuka, die eveneens in de pitstraat stond. Hierdoor was de kans voor Mansell om voldoende punten voor het kampioenschap te scoren enorm klein geworden.
Na de start slaagde Tramnitz erin om de leiding vast te houden, gevolgd door Beganovic en Montoya. Montoya had een betere start en wist al snel Beganovic in te halen. Al vroeg in de race, in ronde 2, werd de eerste safety car ingezet. Deze werd uitgeroepen nadat Noel Leon in contact was gekomen met Tommy Smith bij de chicane in bocht 1 en 2, waardoor Leon de race moest verlaten. Nikita Bedrin raakte ook betrokken bij het incident en viel eveneens uit. De safety car bleef op de baan tot het einde van ronde 5, waarna de race werd herstart.
Tramnitz slaagde erin bij de herstart een groot gat te slaan tussen hem en Montoya. Montoya behield de tweede plaats, ondanks een slechte herstart, waarbij Beganovic en Ramos hem van beide kanten probeerden in te halen. Een kleine fout van Beganovic stelde Ramos in staat om hem in te halen voor de derde positie. Ondanks het verlies van een positie had de Zweedse coureur nog steeds een goede kans om punten te scoren in het kampioenschap. Bij de herstart bevonden de belangrijkste kampioenschapskandidaten zich op uiteenlopende posities op de baan. Dino Beganovic zat het beste gepositioneerd op de derde plaats, dicht achter de leiders. Achter hem volgden Arvid Lindblad op de elfde plaats en kampioenschapsleider Fornaroli op de dertiende plaats, die nog werk te verzetten had om punten te scoren. Luke Browning en Gabriele Minì, die eveneens meededen om de titel, stonden bij de herstart op de vijftiende en zestiende plaats, terwijl Christian Mansell, door eerdere problemen, ver terug lag op de zesentwintigste plaats. Met deze posities was de strijd om het kampioenschap nog volledig open.
In ronde 9 verloor Sebastian Montoya zijn DRS op Tramnitz, waardoor Santiago Ramos hem kon inhalen. Kampioenschapsleider Fornaroli schoof op naar de achtste positie. Luke Browning klom in ronde 10 naar de punten door Lindblad in te halen bij Curva Grande.
Tramnitz slaagde erin de leiding gedurende de race goed te behouden, met Ramos op de tweede plaats, buiten DRS-bereik. Montoya zat lange tijd achter Ramos, maar bleef binnen de DRS-zone rijden. Ondertussen stonden Gabriele Minì en Lindblad nog steeds buiten de punten. In ronde 13 begon Fornaroli het moeilijker te krijgen op de baan; Boya wist hem in te halen. Door bandenslijtage viel Fornaroli terug, terwijl de concurrentie al in of steeds dichter bij de punten kwam. Kort daarna werd opnieuw de safety car ingezet vanwege een crash tussen Wisnicki en Esterson, waarbij Wisnicki te weinig ruimte had en beide auto's in de grindbak belandden. Mansell viel uit de race na een lekke band, opgelopen door een uitstapje door het grind.
Na de safety car-periode, die eindigde in ronde 16, volgde een sprint naar de finish. De top vier in het kampioenschap startte vlak achter elkaar: Fornaroli, Browning, Minì en Lindblad. Montoya had een betere herstart en bleef op de tweede positie, maar kwam dichterbij Tramnitz. Ondertussen haalde Browning Fornaroli in voor de achtste positie. Het gevecht tussen Fornaroli en Browning was cruciaal voor zowel de race als het kampioenschap. Fornaroli verloor even de controle na een lock-up, maar slaagde erin zijn auto op de baan te houden. In de laatste ronden verloor Fornaroli echter veel terrein, terwijl Minì, Browning en Beganovic erin slaagden om punten te scoren.
Sprint Races in 2024 ✅
— Formula 3 (@Formula3) August 31, 2024
Here are the point-scorers from Monza 👇#F3 #ItalianGP pic.twitter.com/Uz6gbiQaq7
Kampioenschap wordt morgen beslist
Met nog één race te gaan in de Formule 3, blijft de uitslag van het kampioenschap spannend. Fornaroli heeft tijdens de sprintrace het gat met de concurrentie iets vergroot, maar hij is nog niet zeker van de winst. Met 132 punten behoudt hij momenteel de toppositie in het klassement. Gabriele Minì volgt met 129 punten, terwijl Browning derde staat met 127 punten. Lindblad heeft deze race geen punten gescoord. Ondanks dat de Britse coureur nog altijd op de vierde positie staat, zal het voor hem lastig zijn om nog mee te strijden voor de titel. Tijdens de race op zondag heeft Fornaroli de grootste kans; hij leidt momenteel het kampioenschap en heeft zich voor de race gekwalificeerd op pole position, wat betekent dat hij nog twee extra punten ontvangt voordat hij aan de start verschijnt. Vanaf pole position is hij de coureur met de meeste kans om punten te scoren. Alles kan nog gebeuren, en het zal een spannende race tot het einde zijn, vooral voor de coureurs die nog kans maken op de titel. Morgen, zondag 1 september 2024, zal duidelijk worden wie de Formule 3-kampioen van 2024 gaat zijn.
Lees ook: BREAKING: Italiaans talent Kimi Antonelli vervangt Lewis Hamilton in 2025 bij Mercedes
Lees ook: Sergio Pérez over wisseling versnellingsbak: "We staan voor nu op achterstand"
Lees ook: Vooruitblik op de Grand Prix van Italië