Het Marina Bay Street Circuit in Singapore zal tijdelijk zijn lay-out wijzigen in 2023, waarbij vier bochten in de laatste sector worden verwijderd. Simulaties schatten dat de rondetijden zullen dalen met ruim twintig seconden.
De aanpassingen zijn na aanleiding van werkzaamheden aan het stadiongedeelte dat loopt van bocht zestien tot en met bocht negentien. Ook wel bekend als de plaats van het crashgate-schandaal, waar Nelson Piquet Jr. in 2008 zijn teamgenoot Fernando Alonso naar de overwinning hielp.
Foto: Singapore in 2023
Twee extra laps
Vanaf maart starten de werkzaamheden aan wat 'NS Square' genoemd wordt, een nieuw evenementengebied. De twee chicane's vallen weg en worden vervangen door een nieuw 379,3 meter lang recht stuk dat loopt vanaf bocht vijftien tot aan de chicane van bocht twintig. Dankzij de kortere baanlengte van 4,928 kilometer wordt het aantal ronden verhoogd naar 63.
Tijden worden sneller
De pole position op Singapore dit seizoen werd gezet door Charles Leclerc met een tijd van 1:49.412. Volgens Motorsport.com geven vroege simulaties op de aangepaste baan aan dat de nieuwe rondetijden zullen zitten rond de hoge 1 minuut 27 seconden.
Alhoewel de aanpassingen zijn afgestemd tussen lokale partijen en de Formule 1, moeten deze nog officieel worden goedgekeurd door de FIA. Er wordt verwacht dat in 2024 het Marina Bay Street Circuit weer terugkeert naar zijn originele lay-out.
Foto: Red Bull Content Pool
Lees ook: Günther Steiner: Ricciardo mag bellen voor stoeltje bij Haas
Lees ook: Jeroen Bleekemolen blikt vooruit op de Grand Prix van Amerika
Lees ook: Ricciardo over voormalig teamgenoot: Hij heeft echt een stap gemaakt