Liam Lawson kwam in actie tijdens de tweedaagse Pirelli-bandentest op het circuit van Monza, hij reed de ene dag voor Red Bull en de andere voor VCARB. Volgens Red Bull-adviseur Helmut Marko kan dit helpen om de RB20 weer op de juiste weg te krijgen.
Op de dinsdag en woensdag na afloop van de Grand Prix van Italië werd er nog getest door een aantal teams tijdens de Pirelli-bandentest op het circuit van Monza. George Russell zat achter het stuur bij Mercedes op de eerste dag, terwijl Oliver Bearman voor Ferrari in actie kwam op de tweede dag. Red Bull- en VCARB-reservecoureur Liam Lawson zat beide dagen in de auto, op dinsdag voor Red Bull en op woensdag voor VCARB. Lawson wist in totaal 180 ronden te rijden, 104 in de RB20 en 76 in de VCARB01, voordat er wat technische problemen waren bij de auto van de Italiaanse renstal. Dat de Nieuw-Zeelander deze twee testdagen voor zijn kiezen krijgt, geeft opnieuw de indruk dat Lawson volgend jaar een stoeltje krijgt. Eerder liet Helmut Marko al weten dat de aankondiging in september verwacht kon worden.
"Hebben al wat overtuigende bevindingen"
Het team van Red Bull kampt al een aantal races met een aantal problemen, vooral met de balans van de RB20. De Pirelli-bandentest geeft de Oostenrijke renstal ook de gelegenheid om die recente problemen op te lossen en zichzelf daarmee de kans geven om voor beide kampioenschappen te blijven vechten. "We hebben de bandentest met Liam Lawson in Monza en onze mensen zullen analyseren waar we aanpassingen moeten maken [aan de auto]. We moeten het punt zien te vinden waar het mis is gegaan in de ontwikkeling", vertelt Helmut Marko tegenover het Oostenrijkse OE24.at. "We hebben al wat overtuigende bevindingen, nu moeten we de bijbehorende technische wijzigingen snel doorvoeren, zodat de auto weer de juiste balans heeft."
Lees ook: Alonso uit kritiek op Aston Martin na GP Italië
Lees ook: Piastri wijst na mislopen van winst in Monza naar 'rookie' Stroll
Lees ook: Gasly niet eens met raceban Magnussen: "Slaat nergens op"