Nieuw F1-team in de maak: Szafnauer krijgt steun van investeerders en autofabrikant

door Björn Smit
Otmar Szafnauer Alpine 2

Otmar Szafnauer is bezig aan een terugkeer in de Formule 1. Dit is de ex-teambaas van Alpine van plan te doen met een geheel nieuw Formule 1-team. 

Sinds zijn vertrek bij Alpine in de zomer van 2023 heeft Otmar Szafnauer niet stilgezeten. De voormalig teambaas van onder andere Force India, Aston Martin en Alpine is achter de schermen bezig met de oprichting van een geheel nieuw Formule 1-team. Het project bevindt zich nog in de voorbereidende fase, maar volgens Szafnauer zijn de fundamenten stevig. ''De financiering is geregeld'', liet Szafnauer weten in de podcast van The Race. ''Wat ik kan zeggen, is dat de investeerders serieuze partijen zijn, met voldoende middelen om een F1-team langdurig te ondersteunen. De autofabrikant die zich bij de Formule 1 wil aansluiten is ook al gevonden. Het is nu een kwestie van wachten op het juiste moment om toe te slaan en misschien worden er binnenkort bestaande teams te koop aangeboden.''

Szafnauer onthult dat hij al geruime tijd bezig is met de opbouw van het project. Ruim een jaar werkt hij inmiddels aan het uittekenen van de structuur en het fundament van het toekomstige team. De eerste interne gesprekken hierover vonden plaats in de zomer van 2024. Als voormalig teambaas heeft Szafnauer veel ervaring in de koningsklasse van de autosport en weet hij als geen ander hoe belangrijk het is om goed voorbereid te zijn. ''Ik weet niet wanneer, of zelfs of, het selectieproces voor een twaalfde team opengaat. Maar als het gebeurt, wil ik klaar zijn'', vertelt hij. ''Als het snel werkelijkheid wordt, dan zou 2028 of 2029 een realistisch moment zijn om deel te nemen.''

Foto: Aston Martin F1 Team

''Ik denk dat ik binnen korte tijd competitief kan zijn''

Ondanks de aanstaande invoering van een nieuw Concorde-verdrag en wijzigingen in het technische reglement ziet Otmar Szafnauer geen reden om te wachten met de toetreding tot de Formule 1. Volgens hem hoeft het geen nadeel te zijn om halverwege een regelcyclus binnen te stappen, mits de voorbereiding tot in de puntjes verzorgd is. Een belangrijk onderdeel daarvan is de betrokkenheid van een autofabrikant die niet alleen motoren zal leveren, maar deze ook volledig in eigen huis zal ontwikkelen. ''Ik denk dat ik met de middelen die ik verzameld heb binnen korte tijd competitief kan zijn'', stelt Szafnauer vol vertrouwen. ''Ik zou de juiste mensen aantrekken en ik denk dat ik hen kan overtuigen om mee te doen. De fabrikant die het motorblok zal leveren, is zeer bekwaam. De financiële ondersteuning die ik heb weten te organiseren, stelt ons in staat om een nieuwe windtunnel, een R&D-centrum en een fabriek op te zetten. Vergelijkbaar met wat Lawrence Stroll heeft gedaan.''

De Amerikaan rekent erop dat het opzetten van een compleet nieuw team een proces van meerdere jaren is, maar wel een dat vanaf dag één gericht is op prestaties. Hij benadrukt dat de juiste mensen en technologie essentieel zijn voor een succesvolle lancering. ''Het kost waarschijnlijk twee tot drie jaar om zoiets vanaf nul op te bouwen, maar in die tijd kan je, als je de juiste mensen aantrekt, ook de nodige simulatietools ontwikkelen. Na drie tot vier jaar kan je echt competitief zijn.''

Lees ook: F1 in het prestigieuze prinsdom: de Grand Prix van Monaco

Lees ook: Waarom de halo niet meer weg te denken is

Lees ook: McLaren komt met speciale livery naar Monaco

door Björn Smit

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden