Minder bochten op aangepast circuit in Singapore: ‘Heel goed nieuws’

singapore 2022

Dit weekend is het tijd voor de Grand Prix van Singapore. Het Marina Bay Street Circuit is tijdelijk aangepast en telt dit jaar vier bochten minder. De F1-teams verwachten dat de aanpassing niet veel zal veranderen aan het high downforce karakter van de baan. Wel zal de aanpassing gaan zorgen voor minder oververhitting van de banden.

Vorig jaar werd al aangekondigd dat het straatcircuit in Singapore op de schop zou gaan vanwege werkzaamheden op het circuit. Er wordt gewerkt aan een nieuwe, grote evenementenlocatie. Door de tijdelijke aanpassing telt het circuit dit jaar vier bochten minder. De laatste reeks bochten, bochten 16 tot en met 19, zijn weggehaald en hebben plaatsgemaakt voor een recht stuk van bijna 400 meter lang. Door de aanpassing van het circuit wordt verwacht dat rondetijden dit jaar ongeveer 20 seconden sneller zullen zijn. Charles Leclerc behaalde in 2022 pole position met een rondetijd van 1:49.412, al zullen we dit weekend veel snellere rondetijden gaan zien. De race op zondag telt 62 ronden in plaats van de gebruikelijke 61 ronden vanwege de aangepaste kortere baan.

Minder degradatie

Tom McCullough, performance director bij Aston Martin, is blij met de tijdelijke aanpassing. ''Ik denk dat het makkelijker zal zijn voor de banden, omdat alle remzones en de degradatie als gevolg daarvan nu iets makkelijker zouden moeten zijn. Met de oude layout waren vooral de achterbanden aan het einde van een ronde bloedheet, omdat de banden niet veel tijd hadden om te herstellen. Door deze aanpassing krijgen de banden wat meer tijd om af te koelen, en zijn de banden er niet zo slecht aan toe in de laatste paar bochten. Ik denk dat het de banden wel ten goede komt’’, zo zegt hij tegen Motorsport.com.

Ook Dave Robson, head of vehicle performance bij Williams, denkt dat de aanpassing in de laatste sector van het circuit goed zal zijn voor de banden. ''Het zal niet zoveel veranderen aan de downforce, maar het gaat wel te merken zijn bij het remmen. Dat is altijd lastig hier. De degradatie van de achterbanden is altijd heel lastig, vooral in de laatste sector.’’

'Heel goed nieuws'

Alpine-coureur Esteban Ocon denkt dat de aanpassing meer mogelijkheden biedt om in te halen, zo zegt hij tegen Motorsport.com. ''Het was heel goed nieuws. Hopelijk helpt deze aanpassing bij het inhalen, wat voorheen onmogelijk was. Ik ben er vrij zeker van dat we door deze aanpassingen dichterbij kunnen komen, en dat gaat veel dingen veranderen.’’

Lees ook: Alonso deelt complimenten uit aan Red Bull en Verstappen

Lees ook: Ruud Hendriks gastpresentator F1 aan Tafel

Lees ook: Teambaas Mike Krack neemt het op voor Lance Stroll: We moeten onze coureurs een betere auto geven

 

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden