Na de Grand Prix van Japan afgelopen weekend, gaat de Formule 1-actie in Suzuka nog een paar dagen door met een testsessie voor de ontwikkeling van Pirelli-banden. Stake F1 Team Kick Sauber en Visa CashApp Racing Bulls zijn de teams die aan deze testsessie meewerken.
Op de dinsdag kwamen Valtteri Bottas en Daniel Ricciardo in actie op het Suzuka Circuit. Het doel van de test? Het vergelijken van verschillende compounds en constructies voor volgend seizoen, met name om een beslissing te nemen over de nieuwe constructie en bandenpakket die gericht zijn op het aanzienlijk verminderen van oververhitting.
Testen van de regenbanden
Regen in de vroege ochtend betekende dat er de mogelijkheid was om nieuwe oplossingen te evalueren rondom de problemen met de regenbanden, zowel voor de Intermediate als de band voor extreem weer. Vooral de Full Wets zorgen voor veel problemen bij Pirelli de afgelopen jaren. "De band is nutteloos", wordt door meerdere teams gezegd. De extreme regenband wordt eigenlijk nooit gebruikt, omdat het weer dan te gevaarlijk is waardoor er niet mag worden geracet. De inters zijn vaak de geliefde regenband, maar als de baan tussen het droog en nat in zit oververhitten deze snel. De test in Japan was een goede gelegenheid om de regenbanden weer eens te testen, want eerder dit seizoen waren de omstandigheden in Barcelona en Jerez niet goed om deze uit te proberen.
Het belangrijkste doel van de test bij nat weer was om oplossingen te vinden bij het rijden van de Inters zonder het voorverwarmen van de band. Bij de Full Wets werd dit al eerder toegepast tijdens de Grand Prix van Monaco in 2023. Ook werd er gekeken hoe overhitting bij de extreme band kan worden verminderd. Dit laatste punt staat ook op het programma voor de droogweer band van volgend jaar. Op Suzuka, een circuit dat bijzonder zwaar is voor banden, werd gewerkt aan het vinden van de beste oplossingen met de hardste compounds.
"Veel data kunnen verzamelen"
Bottas reed de meeste rondes en zette de snelste tijd van de twee coureurs, al zeggen de tijden niet zoveel, aangezien beide coureurs ongeveer vijf seconden langzamer reden dan in de kwalificatie van afgelopen weekend. De Fin kwam in totaal aan 133 rondes met een snelste tijd van een 1:34.002. De Kick Sauber-coureur is tevreden met de eerste testdag. "De eerste dag ging soepel. We hebben het hele plan van vandaag af kunnen ronden en veel bruikbare data verzameld voor de nieuwe Pirelli-banden van volgend jaar", vertelt Bottas na afloop van de test. "Het weer was een beetje listig in de ochtend na veel regenval, maar daardoor konden we uiteindelijk wel de Intermediates uitproberen. Toen de baan eenmaal droog genoeg was, gingen we door met ons programma, waarbij we verschillende ronden reden en verschillende compounds testten. Elke keer dat we op schema liggen is het ook een nieuwe kans voor onze pit crew om te verbeteren, dus over het algemeen was het een goede, productieve dag."
Ricciardo kwam uiteindelijk op 106 rondes en reed een snelste tijd van een 1:34.815. Een mooie kans voor de man uit Australië om de gemiste kilometers van afgelopen weekend in te halen. "Het was een productieve dag met Pirelli. Helaas konden we vanmorgen weinig rondes rijden vanwege de weersomstandigheden, maar daardoor konden we wel de Full Wets en Intermediates uitproberen, die we niet vaak gebruiken. Het middagprogramma verliep vlot, we hebben ons runplan kunnen voltooien en veel data voor Pirelli kunnen verzamelen. Persoonlijk was het leuk om na ons raceweekend nog een paar ronden op Suzuka te rijden", aldus de VCARB-coureur.
In totaal werden er twaalf verschillende bandencompounds gebruikt met een aantal van 1200 gereden kilometers. Morgen zal Valtteri Bottas opnieuw in de auto stappen voor Kick Sauber, Yuki Tsunoda zal in de plaats van Daniel Ricciardo deelnemen voor RB.
Lees ook: Wat zit er in de motor van een F1-auto en hoe werkt het?
Lees ook: Frans Verschuur in F1 aan Tafel: "Ricciardo zat te slapen"
Lees ook: Teleurstelling voor Alpine na GP van Japan: "Was in ronde één al game over"