De IndyCar Series rijdt ondertussen alweer acht races met de halverwege het seizoen geïntroduceerde hybridemotor. Coureurs hebben nu de beschikking over een accu die ze meer vermogen oplevert. Maar hoe kijken de coureurs naar de nieuwe motor?
De IndyCar Series introduceerde tijdens het negende raceweekend van 2024 een nieuwe motorformule. De afgelopen jaren scheurden de coureurs over de circuits met een 2.2-liter twin-turbo V6-motor, maar daar werd in Mid-Ohio eerder dit jaar een elektrisch component aan toegevoegd, waarmee tot 150 pk extra ingezet kan worden. De organisatie van de Amerikaanse raceklasse ontwikkelde samen met motorleveranciers Chevrolet en Honda een elektrische motor generator unit (MGU) die de verbrandingsmotor moest gaan ondersteunen. Dit kennen we ook vanuit de Formule 1. De IndyCar-coureurs beschikken zodoende over een accu, die ze kunnen opladen onder het remmen en daarna kunnen inschakelen voor extra vermogen. Met het al bestaande push-to-pass systeem daar nog eens bovenop moest het inhalen makkelijker gaan worden. Maar is dit ook zo?
Zwaardere bolides
Eerder werd er na de dubbelheader op de Iowa Speedway al door tweevoudig IndyCar-kampioen Will Power geklaagd over de nieuwe hybridemotor. Door het nieuwe hybride-component zijn de bolides in de Amerikaanse raceklasse namelijk 48 kilogram zwaarder geworden, wat invloed heeft op het racen. "Ik vraag me af of de auto nu niet simpelweg te zwaar is", stelde Power tegenover Motorsport.com. "En als we dan downforce toevoegen, komt er te veel druk op de banden te staan. Dat is nu een beetje de situatie. Ik heb het gevoel dat als we 200 pond [90 kilogram, red.] lichter zouden zijn, je met meer downforce zou kunnen rijden en een zachtere band kan gebruiken."
"Minder gevechten op de baan"
Inmiddels zijn er alweer vijf race verreden na de race in Iowa, en zijn er in totaal al acht races verreden met de nieuwe MGU's. Na de doubleheader op The Milwaukee Mile werd Patricio O'Ward, die tot dusver drie overwinningen op zijn naam heeft geschreven in 2024, gevraagd naar het nieuwe systeem. "Het is een simpel systeem", vertelt de Mexicaan tegenover Motorsport.com. "Je kan push-to-pass gebruiken, maar in plaats van de boost van de verbrandingsmotor gebruik je de batterij. Ik denk dat wat we in de auto doen niet heel anders is [dan de oude situatie, red.]. We moeten alleen wat vaker op deze knop drukken."
Toch is de coureur van Arrow McLaren ook kritisch op de hybridemotor, want het racen is er volgens hem op achteruit gegaan. "Kijkend naar alleen de races in Mid-Ohio en Toronto denk ik dat het racen een grote stap achteruit heeft gezet", stelt O'Ward. Volgens de 25-jarige coureur is vooral het verdedigen van je positie te makkelijk geworden. "We hoeven de push-to-pass minder te gebruiken om te verdedigen. Dat opent uiteindelijk de deuren voor minder gevechten op de baan."
Zijn collega Marcus Armstrong bevestigt dit en noemt het systeem zelfs een soort valnet voor fouten. "Als ik een slechte exit uit een bocht had, kon ik voorkomen dat ik werd ingehaald door mijn batterij vol in te zetten. Het stelt je haast op je gemak tijdens het racen", aldus de Chip Ganassi-rijder.
Dit bericht op Instagram bekijken
Seizoensfinale
Aankomend weekend staat de seizoensfinale in de IndyCar Series alweer op het programma. Alex Palou (525 punten), Will Power (492 punten) en Scott McLaughlin (475 punten) zullen met zijn drieën gaan strijden om de IndyCar-titel. Het lijkt te gaan tussen de Spanjaard en de Australiër, die beiden strijden voor hun derde titel. Maar doordat er tijdens een weekend in de Amerikaanse raceklasse vijftig punten voor een overwinning, twee bonuspunten voor meeste rondes aan de leiding, een puntje voor de pole position en een puntje voor überhaupt aan de leiding rijden te verdienen zijn, is er nog alleen nog een theoretische kans dat McLaughlin kampioen kan worden. De Nieuw-Zeelander heeft dan wel veel geluk nodig, want in de IndyCar krijgen alle coureurs punten. Zo krijgt de nummer laatst zelfs vijf punten, waardoor Palou sowieso vijf punten heeft als hij aan de start verschijnt. McLaughlin moet dus alle punten pakken en hopen dat de Spanjaard niet aan de start verschijnt, dan kan hij nog kampioen worden.
Lees ook: Kritische Hamilton onthult: "Zitten updates aan te komen"
Lees ook: Pirelli-bandentest met Lawson mogelijkheid om problemen RB20 op te lossen
Lees ook: Oliver Bearman vervangt geschorste Magnussen in Bakoe