De coureurs van Alfa Romeo hadden beiden op een beter weekend gehoopt. De race van Valtteri Bottas kwam in de eerste ronde al ten einde na contact met Nicholas Latifi en Guanyu Zhou startte achteraan na een motorwissel en kwam niet verder dan P14.
Bij de start van de race moest Bottas een spin van Latifi vermijden waarbij beide auto's elkaar raakte en de Fin niet meer verder kon rijden. Het incident bracht uiteindelijk de enige safety car van de race naar buiten. "Het is natuurlijk teleurstellend. Met zo'n gemengd veld hadden er vandaag kansen kunnen zijn. Ik moest gewoon vermijdende actie nemen", zegt de Fin na afloop tegenover F1.com. "Verkeerde plaats, verkeerde tijd denk ik."
LAP 2/44
— Formula 1 (@F1) August 28, 2022
More contact, this time between Latifi and Bottas at Turn 7. Both drivers are ok.
The collision brings out the Safety Car#BelgianGP #F1 pic.twitter.com/GoL3IKx5oK
Aanval was onmogelijk
Ook Zhou had het tijdens de race lastig. De beslissing om juist in Spa gridstraffen te nemen voor een motorwisseling pakten tevergeefs uit. "De laatste stint was best lastig. We wilden een groter gat creëren maar het was onmogelijk om iets te doen, omdat ik mijn banden nog meer zou hebben beschadigd. Ik kon Lando niet meer aanvallen", vertelt Zhou.
Hopen op punten in Zandvoort
Zhou rijdt volgende week zijn eerste Formule 1-race in Zandvoort. "Hopelijk komt dat volgend weekend goed. Vanaf de volgende race kunnen we starten waar we ons kwalificeren en hopelijk hebben we dan een betere kans op een puntenfinish."
Race Summary: DRS train 🚃🚃🚃 🙃#BelgianGP
— 周冠宇 | Zhou Guanyu 🇨🇳 (@ZhouGuanyu24) August 28, 2022
Lees ook: George Russell: We waren waarschijnlijk sneller dan Ferrari
Lees ook: Pierre Gasly verrast door welverdiende puntenfinish
Lees ook: Hero or Zero: Grand Prix van België