Charles Leclerc sluit derde vrije training als snelste af, Verstappen en Norris maken top 3 compleet

door Shakyra van den Heuvel
Alonso grand hotel monaco

Het is alweer tijd voor de laatste vrije training voordat de twintig coureurs gaan beginnen aan de kwalificatie in Monaco. Het is een training die vooral in het teken staat van het uittesten van de verschillende banden zodat de teams genoeg informatie hebben om de race op zondag te kunnen rijden. Charles Leclerc reed de snelste tijd, gevolgd door Max Verstappen en Lando Norris.

Net zoals in de andere vrije trainingen is er geen coureur die er duidelijk uitspringt qua prestaties. Uiteraard zijn de topteams weer bovenaan te vinden, maar ook Alexander Albon weet goed mee te gaan met de topteams. Oscar Piastri lijkt nog altijd wat moeite te hebben met dit circuit in de smalle straten van Monaco. Net zoals vorige week in Imola lijken de banden weer een grote rol te spelen voor de teams. De rode banden lijken niet altijd de snelste banden te zijn. Max Verstappen en Yuki Tsunoda wisten zelfs halverwege de derde vrije training de snelste ronden neer te zetten op de mediumbanden. Meerdere teams beginnen toch te denken aan de mediumbanden voor de kwalificatie in plaats van de zachte banden.

Muren raken

Uiteraard wordt er her en der weleens een muur geraakt. Nico Hülkenberg wist zijn auto net op tijd af te remmen zodat hij zonder schade door kon rijden. Zijn teamgenoot Gabriel Bortoleto heeft de muur wel geraakt, maar zonder grote schade. Op het circuit van Monaco is de kans zeer groot dat je de muur raakt en is het altijd nog even de vraag wat de schade gaat zijn. Franco Colapinto, die nog geen hoge ogen gooit in Monaco, raakt ook in deze training nog even licht de muur, maar kan zijn weg gelijk vervolgen. Verder blijft hij stijf onderaan staan.

Elke coureur rijdt op het randje en moet het uiterste van zichzelf en de auto vragen. Het is belangrijk dat de coureurs de gehele training en later ook race geconcentreerd blijven. Mochten ze hun concentratie voor één seconde verliezen, kan het zomaar zijn dat ze in de muur belanden. 

 
 
 
 
 
Dit bericht op Instagram bekijken
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door FORMULA 1® (@f1)

Snellere tijden

Naarmate het einde van de derde vrije training vorderde, bleven de coureurs onderzoeken welke banden ze het beste kunnen gebruiken. De tijden zakken steeds beetje bij beetje en worden daarmee ook steeds sneller. De teams beginnen aan hun kwalificatiesimulaties zodat ze weten wat ze kunnen verwachten in de sessie die later op zaterdag verreden zal gaan worden. Opvallend was dat veel coureurs aan het einde van de sessie een nieuwe set zachte banden gebruikten en hun tijden niet verbeterden. Pas na een aantal opwarmronden komen de zachte banden tot leven en leveren ze snelle tijden op. Dit viel zeker op bij Verstappen, Norris, Piastri, Leclerc en ook Hamilton. Met nog tien minuten te gaan, stond de snelste tijd nog steeds op de naam van Max Verstappen op de medium banden. 

Opvallend is dat Albon en Sainz van Williams heel goed meegaan met de snelheden van de topteams. Elke keer weten ze zich weer iets te verbeteren. Het ziet ernaar uit dat zij een goede kwalificatie tegemoet gaan. Als we kijken naar het team van Mercedes, vallen ze nog best wel tegen. Ze hebben het lastig met hun banden en vinden de snelheid niet die anderen wel kunnen vinden. Met nog anderhalve minuut te gaan, wordt de derde vrije training afgesloten met een rode vlag. Deze wordt veroorzaakt door Lewis Hamilton. Hij raakt de controle van zijn auto kwijt omdat hij waarschijnlijk schrikt van het verkeer wat vlak voor hem reed. De rechtervoorkant breekt af en kan zijn weg niet meer vervolgen. 

Complexe kwalificatie in zicht

Aangezien het een aantal ronden duurt voordat de banden helemaal opgewarmd zijn en hun werk doen, wordt het een lastige en complexe kwalificatie. Iedereen wil graag blijven doorrijden op de banden om ze aan het werk te zetten, maar op een circuit als Monaco wordt dat vrij lastig. Het is het kortste circuit op de kalender en met twintig auto's wordt dat vrij druk. Charles Leclerc had maarliefst tien ronden nodig om zijn banden volledig aan het werk te krijgen en daarmee de snelste tijd te zetten. De top drie wordt compleet gemaakt door Max Verstappen en Lando Norris. Normaal gezien krijgen ze antwoorden tijdens de vrije trainingen, maar deze keer zijn er alleen maar meer vragen. Op naar de kwalificatie!

Lees ook: Officieel: Lance Stroll ontvangt gridstraf in Monaco voor aanrijding met Charles Leclerc

Lees ook: Charles Leclerc snelste in eerste vrije training in Monaco

Lees ook: Marko niet te spreken over GP Monaco: ''Alleen de kwalificatie telt''

 

 

 

door Shakyra van den Heuvel

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden