Het was een race met veel spektakel en safetycars. Uiteindelijk wist Bortoleto uit de problemen te blijven en de race te winnen. Hij werd gevolgd door Maloney en Verschoor. Het zijn knappe prestaties van Bortoleto en Verschoor, aangezien zij helemaal achteraan in het veld zijn gestart.
Er was al gelijk spektakel bij de start, waar vooral Aaron het slachtoffer was. Hij werd aangetikt door Marti, waardoor hij zijn race niet meer kon vervolgen. Zijn race kwam daardoor heel snel tot een einde. De man op pole position, Zane Maloney, had een hele goede start, maar zijn directe concurrent Isack Hadjar had een slechte start, waardoor Maloney zijn eerste positie kon vasthouden. Achter deze twee gaan ze vervolgens met een rij van vier auto’s dik door de eerste bocht heen, wat ervoor zorgt dat er veel coureurs terugvallen in het veld. Ook Haugher kwam er zeker niet ongeschonden uit. Hij meldt op de radio dat hij een lekke band heeft en later zien we ook dat zijn hele voorvleugel kapot is. Doordat Aaron zijn race niet meer kon vervolgen, kwam er een korte safetycar en kwam gelijk het hele veld weer bij elkaar.
LAP 2 / 30
— Formula 2 (@Formula2) September 1, 2024
🟡 SAFETY CAR 🟡
So unlucky! 😔
Paul Aron's championship hopes take another hit as he is out of this race after the turn 1 incident #F2 #ItalianGP pic.twitter.com/8yyHxpnRaz
Eerste herstart
Nadat de race weer werd herstart, wist Verschoor gelijk een plekje te winnen. Helaas kon hij dit niet lang volhouden en verloor hij al snel twee plekken. Hij kon daarna zijn snelheid goed oppakken en zijn concurrenten goed bijhouden. In de tussentijd heeft Marti zijn penalty ontvangen voor de crash met Aaron. Tijdens zijn pitstop heeft hij daarom tien seconden stilgestaan, voordat hij zijn race kon verder zetten. Verder heeft de Nederlander Koolen het heel erg lastig na de eerste herstart. Hij zakt terug van de vijfde naar de laatste plaats. De plekken waar er vooral hard geracet wordt zijn rond de 3e, 4e en 5e posities. Hier vechten Antonelli, Bearman en Dürksen hard voor deze plekken. Dit resulteert in het vaak rechtdoor rijden bij de eerste bocht, vooral Dürksen heeft deze alternatieve route vaak gereden.
Safetycar
Wanneer de eerste ronde aan pitstops begint, is er een behoorlijke drukte in de pitstraat. Het grootste deel van het F2-veld besluit om naar binnen te gaan voor vers rubber. Snel na de eerste pitstops komt de tweede safetycar van de race naar buiten. Haugher wordt in bocht één aangetikt door Miyata en kan niet meer verder. Hier heeft Miyata later nog een penalty van tien seconden voor gekregen. Onder deze safetycar komen weer een heleboel coureurs naar binnen, die profiteren van deze safetycar. Ook Verschoor komt naar binnen voor nieuwe banden en komt voor Maloney weer naar buiten, die een hele lange tijd op de eerste positie heeft gereden. Uiteindelijk komt de safetycar in ronde 11 weer naar binnen, waardoor de race weer kan worden hervat.
LAP 9 / 30
— Formula 2 (@Formula2) September 1, 2024
🟡 SAFETY CAR 🟡
Bortoleto and Richard Verschoor both come out ahead of Zane Maloney and are the net race leaders! 🤯#F2 #ItalianGP pic.twitter.com/YOHT4FZt9i
Chaotische herstart
De tweede herstart was zeer chaotisch. Veel coureurs halen de eerste bocht niet en rijden allemaal rechtdoor. Hierdoor verliezen veel coureurs hun positie en zakken ze ver terug. Het helpt Verschoor om wat meer stappen te maken in het veld. Zijn teamgenoot Stanek helpt hier ook goed bij. Hij zorgt ervoor dat coureurs achter hen tegengehouden worden, waardoor Verschoor zijn positie kan verstevigen. In de tussentijd laat Bortoleto zijn snelheid nogmaals zien door iedereen in te halen. Hij vliegt door het veld en zet ook meerdere keren de snelste ronde neer. Wel rijden al deze coureurs nog op oude banden, waardoor het een vertekenend beeld kon zijn. In ronde 15 neemt hij uiteindelijk de leiding over van zijn teamgenoot Maini.
Slotfase
In de slotfase van deze race werd het zeker niet minder spannend. De strijd ging hard door tussen de coureurs voor de topposities. Correa kon helaas niet meer meedoen voor de overwinning. Ook hij werd aangetikt en kon zijn race uiteindelijk niet meer vervolgen. Wel is hij nog naar de pitstraat kunnen rijden, maar daar kreeg hij te horen dat zijn race voorbij was. Dürksen laat nog zien dat zijn snelheid nog niet weg is en komt steeds verder naar voren. Af en toe zakt hij weer een aantal posities, omdat hij dan rechtdoor schiet bij de eerste bocht. Doordat Dürksen en Antonelli flink aan het vechten zijn met elkaar, is dit een groot voordeel voor Verschoor. Hij kan daardoor zijn voorsprong wat verder uitbouwen, waardoor zijn podiumplaats steeds wat zekerder wordt. Uiteindelijk wint Bortoleto de hoofdrace in Monza met een voorsprong van ruim acht seconden. Het is een knappe prestatie, aangezien hij vanaf de laatste plek is vertrokken. Maloney wist uiteindelijk als tweede te eindigen en het laatste podiumplekje was voor de Nederlander Richard Verschoor.
Bartoleto was enorm blij met zijn overwinning, zeker als hij kijkt naar de stand in het kampioenschap. Inmiddels staat hij nog maar 10 punten achter Hadjar, die momenteel nog de leiding heeft. Hadjar wist vandaag geen punten te scoren, waardoor Bortoleto goed kon inlopen. “Er zijn geen woorden om te beschrijven hoe dit voelt. We hebben echt het onmogelijke gedaan vandaag. Van de laatste plaats naar de eerste plaats gereden, dat was echt bizar. Er was ongeveer een kans van 1% dat dit kon gaan gebeuren. Het hele weekend hadden wij gewoon de snelste auto", aldus Bortoleto na afloop bij F1TV.com. Als hem wordt gevraagd naar het kampioenschap, is hij zeer blij. “Ik wil niks liever dan het kampioenschap winnen, zeker na een geweldig weekend als dit.”
A win that means everything 🏆#F2 #ItalianGP @gabortoleto85 pic.twitter.com/UtaPPtIa3V
— Formula 2 (@Formula2) September 1, 2024
Lees ook: Leonardo Fornaroli F3-kampioen na zenuwslopend slot in Monza, Meguetounif wint
Lees ook: Williams: "We gaan vechten met Haas om punten"
Lees ook: Leclerc teleurgesteld na P4 in kwalificatie: "Dit is niet de positie waar ik voor wil vechten"