Alexander Albon kende een geweldige start tijdens de race op de Hungaroring, maar na de eerste stop kwam de Thaise-Brit niet langs Fernando Alonso, waardoor een puntenfinish er niet meer inzat. De Williams-coureur wijst daarvoor vooral naar de strategie.
Alexander Albon koos er, net als wat andere coureurs in het middenveld, voor om vanaf P13 te starten op de rode band. Deze beslissing pakte geweldig uit, want de Thaise-Brit pakte vier posities en reed tot aan zijn eerste stop rond in de top negen. In ronde zes besloot de Williams-coureur de pits op te zoeken voor zijn eerste stop. Hij switchte van de zachte band naar de hardste compound. Op deze manier hoopte Albon beide Aston Martin-coureurs in te halen door middel van een undercut, maar Fernando Alonso reageerde een ronde later direct en kwam pal voor de neus van de ex-Red Bull-coureur terecht.
Trage Alonso houdt Albon op
De Spanjaard had echter totaal geen snelheid op zijn mediums, waarna hij ervoor koos om langzamer te gaan rijden. Zo kon zijn teamgenoot Lance Stroll langer door op de softs en kwam de Canadees op nieuwe mediums direct achter Magnussen en Albon terecht, die hij binnen een mum van tijd had ingehaald. Nadat Albon ook nog eens een trage tweede stop had, waardoor beide VCARB-coureurs voor de Thaise-Brit kwamen, was een puntenfinish zo goed als onmogelijk. De concurrentie was namelijk later gestopt, maar kwam met nieuwe banden wel voor Albon terecht. De 28-jarige coureur kon zodoende op oude banden niets meer uitrichten en moest genoegen nemen met P14.
De Williams-coureur baalt dan ook van de gemiste kans en wijst vooral naar de strategie. "We moeten begrijpen wat er vandaag is gebeurd", begint Albon na afloop van de race tegenover F1.com. "Ik denk dat we het strategisch hebben laten liggen, want als we niet achter Fernando waren uitgekomen bij de eerste stop, was het goed gegaan. Maar omdat hij het teamspel speelde en Lance besloot te helpen, was dat nadelig voor onze race."
Van twee naar drie stops, maar toch weer niet
Halverwege de race wilde het team ook wisselen van een tweestopper naar een driestopper, omdat deze ervoor moest zorgen dat Albon meer terrein goed zou kunnen maken. Echter, werd dit plan toch weer gewijzigd, waar de Thaise-Brit niet blij mee was. "We waren van plan om twee stops te maken, maar veranderden dat naar drie stops. Ik begon de banden te pushen, maar plots gingen we weer terug naar een tweestopper. Hierdoor moest ik de stint verlengen, terwijl op dat punt mijn banden al op waren."
De Williams-coureur ziet, ondanks het strategische geblunder, toch nog één positief punt na de race op de Hungaroring. "We hadden vandaag een geweldige start en ondanks de teleurstelling hebben we waardevolle lessen geleerd in deze hete omstandigheden", aldus de 28-jarige coureur.
Dit bericht op Instagram bekijken
Sargeant: "Auto voelde hier beter aan dan vorig jaar"
De teamgenoot van Albon, Logan Sargeant, kon ook niks uitrichten en kwam geen seconden in de buurt van de punten. Wel voelde de Williams-bolide volgens de Amerikaan, die op P17 eindigde, beter aan dan in 2023 op ditzelfde circuit. "Vandaag was oké", vertelt Sargeant tegen F1.com. "Ik was teleurgesteld over mijn start en vanaf dat punt was het een zware strijd. Qua tempo was het een goede dag en over het algemeen ben ik, afgezien van mijn start, tevreden met mijn weekend. De auto voelde hier beter aan dan vorig jaar, wat positief is, maar het was een moeilijke race."
Ook bij Sargeant pakte de strategie niet zo uit als gehoopt. "Ik heb mijn best gedaan om zo goed mogelijk terug te komen en we probeerden agressief te zijn met stops, maar dat werkte niet echt en we kwamen in vuile lucht terecht, waardoor de degradatie alleen maar toenam. We gaan door en proberen om het in Spa weer op orde te krijgen", besluit de 23-jarige coureur uit Fort Lauderdale.
Lees ook: Verstappen na frustrerende Hongaarse GP: "Hadden het beter moeten doen met de strategie"
Lees ook: Pascal Wehrlein voor het eerst wereldkampioen Formule E na bizar slot
Lees ook: Lewis Hamilton na contact met Verstappen: "Ik denk dat het een race-incident was"