Na de Grand Prix van Hongarije was er veel ophef rondom Max Verstappen, die in de nacht voor de race tot drie uur 's nachts was gaan simracen. Red Bull Racing maakte er eerst geen probleem van, maar Helmut Marko maakte alsnog bekend dat de Nederlander voortaan niet meer tot zo laat mag simracen. Verstappen ontkent dit verbod nu.
Voor Max Verstappen was het een druk weekend op de Hungaroring. De Nederlander reed, natuurlijk, in zijn RB20 het Grand Prix-weekend in de Formule 1, maar zou ook deelnemen aan de virtuele 24 uur van Spa. De drievoudig wereldkampioen stond op de donderdag voor het raceweekend in Boedapest echter niet op de aankondiging van zijn team, Team Redline, omdat de 26-jarige coureur twijfelde om deel te nemen vanwege het drukke weekend in de koningsklasse van de autosport.
Uiteindelijk besloot de Nederlander toch in te stappen bij Team Redline voor de 24 uur van Spa. Verstappen reed in totaal drie uur op het Belgische circuit en zijn stint eindigde om 03:18 uur. Nadat de Red Bull-coureur tijdens de Grand Prix van Hongarije tekeer ging over de boardradio tegen zijn team en steen en been klaagde over de bolide en de strategie, werd er online, maar ook in de F1-paddock, al snel een link gelegd met zijn nachtelijke uren in de sim.
Foto: Red Bull Content Pool
Red Bull legt Verstappen toch verbod op
Zowel Red Bull-teambaas Christian Horner als de adviseur van het Oostenrijkse team, Helmut Marko, verwierpen deze beweringen. Beiden wezen ze onder andere naar het Grand Prix-weekend in Imola eerder dit jaar, waar Verstappen in de nacht voor de race deel had genomen aan een simrace en een aantal uur later de Grand Prix op het iconische Imola Circuit 'gewoon' wist te winnen.
Marko ging in zijn column voor Speedweek dieper in op de simrace-avonturen van de drievoudig wereldkampioen: "Max Verstappen was dit weekend iemand met een dunne huid en het duurde natuurlijk niet lang voordat er kritiek kwam. Dat was geen wonder, aangezien hij de halve nacht had doorgebracht met simracen. Ik moet zeggen: in Imola ging hij na een sessie in een simrace pas om drie uur 's nachts naar bed. Toen won hij de Grand Prix. Max heeft een ander slaapritme en hij heeft zijn zeven uur slaap gehad."
Vervolgens verklaarde de 81-jarige Oostenrijker waarom Verstappen alsnog instapte bij Team Redline en benadrukt hij dat Red Bull toch met een maatregel komt, waardoor Verstappen niet meer zou mogen racen in de nacht voor een race. "Zijn late stint in de simrace tijdens de GP van Hongarije kwam er alleen maar van, omdat een coureur in zijn team had afgezegd. Desondanks hebben we afgesproken dat hij in de toekomst niet meer zo laat zal simracen." Daarmee legde de Oostenrijkse formatie Verstappen dus toch een simverbod op voor in de late uurtjes.
Verstappen ontkent verbod
De Nederlander werd tijdens de mediadag op het Circuit van Spa-Francorchamps gevraagd naar zijn simrace-avonturen en geeft aan dat hij zelf weet wat hij wel en niet moet doen. "Ja, ik race tot 03:00 uur", verklaart Verstappen tegenover RacingNews365. "Ik doe dit al sinds 2015 en simracen is heel belangrijk in mijn leven. Er wordt altijd iets bedacht. Als je de race niet wint, dan krijg je de schuld omdat je tot 03.00 uur 's nachts op was. Hetzelfde gebeurt als je constant één kilo te zwaar bent. Maar in Imola won ik ook de race, terwijl ik daar ook een simrace afwerkte. Ik heb drie kampioenschappen gewonnen, dus ik weet wat ik wel en niet kan doen. Ik ben altijd hard voor mezelf en met mijn ervaringen in de Formule 1 weet ik wat mogelijk is."
De Nederlander werd ook gevraagd naar het verbod dat Red Bull hem zou hebben opgelegd en wijst dit resoluut van de hand. "We hebben het erover gehad. Er komen voorlopig geen nieuwe simraces aan, dus ik heb tegen Helmut gezegd dat hij zich geen zorgen hoeft te maken. Ik heb geen verbod. Ik hoef aan anderen niet te vertellen wat ze moeten doen in hun privétijd en het weekend en dat geldt andersom ook voor mij."
Lees ook: Andrea Stella vertrouwde Norris 100 procent
Lees ook: Pascal Wehrlein voor het eerst wereldkampioen Formule E na bizar slot
Lees ook: Red Bull en Verstappen om tafel na verhitte discussies