Inmiddels zit ook alweer de tweede testdag erop. De eerste sessie werd vroeger beëindigd door een loszittende kerb, maar de middagsessie verliep vlekkeloos. De zon is onder in Bahrein en daarom is het tijd om terug te blikken naar deze tweede testdag.
Nu de tweede dag voorbij is, kunnen we verder gaan speculeren over welke teams de strijd kunnen aangaan met elkaar. De eerste sessie van de dag werd een uur eerder beëindigd dan de bedoeling was. Hierdoor werd de middagsessie met een uur verlengd. Door een loszittende kerb raakte de vloer van de auto van Charles Leclerc beschadigd. Hierdoor moest het team van Ferrari een nieuwe vloer gebruiken omdat er een gat zat in de oude vloer. Voor de rest was Leclerc tevreden met zijn ochtend. "Auto is veel beter dan vorig jaar tijdens de testperiode. Eerste gevoel zegt echter wel dat Red Bull weer heel erg sterk is, maar data zegt niet altijd alles", aldus de Monegask tegen F1.com.
Als we verder kijken naar andere teams heeft Pérez zijn schade kunnen inhalen van de ochtend. Uiteindelijk heeft hij zelfs de meeste ronden gereden van iedereen met 129 ronden. Met nog ongeveer drie uur te gaan reed hij heel langzaam terug naar de pits. Er werd gevreesd voor een nieuw probleem, maar dit bleek achteraf mee te vallen. Uiteindelijk wist hij al snel zijn weg te vervolgen. Voor de rest waren alle teams bezig met het verzamelen van zoveel mogelijk data tijdens de long runs. Pas na een aantal uren was Sainz de eerste die zijn eerste ronden ging rijden op de zachte band. Hiermee heeft hij uiteindelijk ook de snelste tijd neergezet met 1.29.921. Sainz is de enige coureur van de topteams die op de rode band heeft gereden. Een opvallende opmerking die werd gedaan tijdens de middagsessie is dat Lewis Hamilton zijn zitje in de auto met maar liefst 10 centimeter naar achteren is gezet. In vergelijking met vorige jaren ging zijn voorkeur hier naar uit. Ook in andere auto's, zoals die van Ferrari, zijn de zitjes verder naar achteren geplaatst.
🏁 DAY 2 TESTING CLASSIFICATION 🏁
— Formula 1 (@F1) February 22, 2024
Plenty of laps in the bag, and @Carlossainz55 on top! 🔝🌶️#F1Testing #F1 pic.twitter.com/PA40dw3ykp
"De auto is dit jaar heel anders"
Het team van Williams had op woensdag een lastige dag door verschillende problemen aan hun auto. Vandaag moest er dus een inhaalslag gemaakt worden door Logan Sargeant. Op donderdag heeft hij 117 ronden kunnen rijden en wist hij de elfde tijd neer te zetten in het klassement. Echter betekent dit niks omdat teams niet van elkaar weten welk programma ze gebruiken. "Ik heb nog niet heel veel ronden kunnen rijden, maar die hebben we wel echt nodig. De auto is dit jaar helemaal anders, dus ik heb echt wel de tijd nodig om de auto te leren kennen", aldus Albon tegenover F1.com.
Vrijdag is alweer de laatste testdag en hebben de teams nog een laatste dag om bepaalde dingen te testen op de auto. De verwachting is dat er meer gereden zal worden op de zachte band om zo een kwalificatie na te bootsen. Ook Verstappen zal op vrijdag weer plaatsnemen in de RB20.
Lees ook: Tweede testdag in Bahrein, vervroegd beëindigd door loszittende kerbs
Lees ook: Helmut Marko zet vraagtekens bij nieuwe sidepods RB20
Lees ook: Toto Wolff reageert op beschuldiging horner: "Probleem voor heel F1"