De kwalificatie voor de Amerikaanse Grand Prix verliep niet zoals gewenst voor het team van Mercedes. George Russell kende een zware crash in Q3, terwijl Lewis Hamilton niet eens verder kwam dan het eerste deel van de kwalificatie.
Op de vrijdag wisten de Mercedes-coureurs nog een prima sprintkwalificatie neer te zetten, met Russell die maar 0.016 seconde te kort kwam op de sprintpole, maar de kwalificatie voor de hoofdrace verliep totaal anders. "Op vrijdag hadden we een auto die voor pole position kon vechten en vandaag [zaterdag] lagen we er bijna uit in Q1", stelt Russell na afloop van de kwalificatie tegenover F1.com. De Brit reed zich nog wel naar Q3, maar zette zijn auto hard in de muur tijdens zijn laatste run. "Ik probeerde gewoon te hard om tijd te vinden wat er niet was en daar betaal ik de prijs voor."
George Russell's dramatic crash brought qualifying to an abrupt end 💥😮#F1 #USGP pic.twitter.com/RmPZ1jMat8
— Formula 1 (@F1) October 20, 2024
Nieuwe upgrades gaan de prullenbak in
De renstal uit Brackley had voor dit weekend een aantal upgrades meegenomen, maar door de crash van Russell kunnen deze gelijk weer worden weggegooid. "Het is erg teleurstellend, want het team heeft hard gewerkt om deze upgrades mee te nemen", zucht de Mercedes-coureur. Het team heeft ook geen reserveonderdelen van de upgrades op voorraad en dus moet Russell het gaan doen met oudere onderdelen, al had teamgenoot Hamilton dat liever anders gezien. "Lewis heeft zijn upgrades al vriendelijk aangeboden om te gebruiken, maar dat gaan we niet doen", aldus Russell, die de Grand Prix van Amerika vanaf de zesde plaats zal aanvangen.
George and Lewis qualify P6 and P19 ahead of tomorrow’s #USGP pic.twitter.com/U0NzPDmI0a
— Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@MercedesAMGF1) October 19, 2024
Hamilton start vanuit de pitstraat?
Voor Hamilton was de kwalificatie er ook een om snel te vergeten, hij kwam niet verder dan een negentiende positie. Hamilton had zich voorafgaand aan deze kwalificatie nog nooit buiten de top vijf gekwalificeerd op het Circuit of the Americas in zijn elf eerdere kwalificaties, maar daar is dit jaar dus verandering in gekomen. "De auto was verschrikkelijk", vertelt de zevenvoudig wereldkampioen in gesprek met F1.com. "In de sprint hadden we een soort storing op de voorwielophanging in de formatieronde en dat had ik de hele sprintrace, dat maakte de balans heel moeilijk. We hebben wel een paar dingen veranderd, gewoon in de richting van wat we gisteren zouden hebben gedaan, maar de auto was vandaag een nachtmerrie in de kwalificatie. Gewoon een zeer inconsistente balans en geen grip."
Vooruitkijkend naar de race, voegde Hamilton pragmatisch toe dat hij zou kunnen overwegen om de elementen van de motor te veranderen. "Ik moet waarschijnlijk vanuit de pitstraat beginnen, anders rijd ik kansloos achteraan", concludeert de Brit voor de microfoon van Sky Sports F1. Als Hamilton vanuit de pitstraat start kan hij ook gelijk wijzigingen uitvoeren aan de afstelling van de auto om zo nog iets van balans, grip en snelheid te kunnen vinden voor de race.
Lees ook: Carlos Sainz: "We hebben wat ups en downs"
Lees ook: Max Verstappen: "We zijn competitief"
Lees ook: Lando Norris pakt pole position in Texas