Een dubbele exit in Q1 tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van België is iets waar het team van Haas niet op had gehoopt. Met Nico Hülkenberg en Kevin Magnussen vanaf een zestiende en zeventiende startplek hopen zij op een beter resultaat in de race onder droge omstandigheden.
De kwalificatie voor de Belgische Grand Prix liep voor Haas uit op de slechtste kwalificatie van het seizoen, los gezien van Monaco waar beide coureurs werden gediskwalificeerd. De eerste dubbele Q1-exit in ruim een jaar tijd [Monaco 2023] voor de Amerikaanse renstal. Na een prima vrijdag, waar Kevin Magnussen nog een achtste tijd neerzetten in VT2, had het team toch op meer gehoopt. De regen bleek niet in het voordeel van Haas te werken. "We zagen er niet zo competitief uit als in de droge omstandigheden op vrijdag", erkent Magnussen tegenover F1.com.
Ook Nico Hülkenberg concludeerde dat de snelheid er niet in zat na afloop van de kwalificatie. We hadden jammer genoeg gewoon niet de snelheid. We worstelden op de Intermediates. Ik had niet de grip die we nodig hadden om betere rondetijden te rijden en door te gaan.", vertelt de Duitser voor de microfoon van F1.com. Volgens Hülkenberg is dat niet de eerste keer dit seizoen. Het is het hele seizoen al een beetje het verhaal dat de auto op Intermediates niet lekker voelt. We moeten dat begrijpen en analyseren voor de toekomst."
We're all set for a Spa points hunt tomorrow 👊🇧🇪#HaasF1 #BelgianGP pic.twitter.com/EpJZ5FnUCm
— MoneyGram Haas F1 Team (@HaasF1Team) July 27, 2024
Verschillende meningen over aanpak
Aan het einde van Q1 was de baan steeds meer aan het opdrogen en als dat het geval is dan wil je als een van de laatste auto's je ronde starten om zo de beste baancondities tot je beschikking te hebben. Volgens Magnussen viel daar nog wel wat te winnen. "De baan droogde op het einde op, er was bijna een droge lijn, niet voor slicks, maar droger dan verwacht", legt hij uit. "Wij gingen naar buiten voor een dubbele getimede ronde, wat niet juist was met een opdrogende baan, dus ik denk dat dat ons iets heeft gekost. Maar nog steeds was de snelheid niet echt daar." Hülkenberg had er op zijn beurt een andere mening over. "Ons plan was eigenlijk wel goed, ik denk bijna optimaal, ik denk dat we daar niks hebben laten liggen", aldus de 36-jarige coureur.
Haas koos ervoor om de VF-24 af te stellen voor droge omstandigheden, wat gunstiger kan zijn voor de race. "Dat kan zo zijn", antwoordt Hülkenberg op de vraag of de snelheid beter zal zijn in de race na een positieve vrijdag in droge omstandigheden. "Ik weet niet of andere mensen voor meer downforce hebben gekozen vlak voor de kwalificatie, vanwege de regen. Als dat zo is zou dat in ons voordeel kunnen werken tijdens de race." Magnussen antwoordde op dezelfde vraag: "Hopelijk kunnen we morgen progressie boeken, we gaan het zien."
Lees ook: Mercedes-coureurs tevreden na kwalificatie in België
Lees ook: McLaren-coureurs strijdlustig na kwalificatie in België: "Kunnen meevechten voor de overwinning"
Lees ook: Hero or Zero: VT3 & kwalificatie Grand Prix van België