Het circuit in Barcelona is volgend seizoen ook beschikbaar zonder de langzame chicane in de derde sector. Circuit de Barcelona-Catalunya laat een versie zonder chicane keuren voor een Grade 1-licentie, waarmee de Formule 1 en andere klassen op die versie kunnen rijden.
De laatste bocht van het circuit in Spanje was jarenlang één van de spannendste bochten op de Formule 1-kalender. In combinatie met de bloedsnelle voorlaatste bocht, vlogen coureurs met topsnelheid het rechte stuk op. Een krappe chicane moest de snelheid beperken, waardoor het Spaanse circuit een groot deel van zijn charme verloor. Sinds de introductie van die chicane in 2007 is er daarom ook continu kritiek geuit op de laatste sector.
Terugkeer naar klassieke lay-out?
De bazen van het circuit gaan de 'klassieke' lay-out echter laten keuren, waarmee ze een Grade 1-licentie kunnen krijgen. Daarmee mogen officiële FIA-kampioenschappen op die versie van het circuit racen. Dat betekent echter nog niet dat de F1 terugkeer naar de 'oude' versie: een woordvoerder laat aan Motorsport.com weten dat de keuring wordt gedaan om motorkampioenschappen, zoals de MotoGP, de mogelijkheid te geven om ook op de baan te rijden. De deur staat echter wel open voor een terugkeer: "Iedere promotor mag kiezen op welke lay-out ze gaat rijden."
Lees ook: Keert Ford terug in de Formule 1?
Lees ook: George Russell: Formule 1-droom voor de kartkampioen
Lees ook: Andrea Stella nieuwe teambaas van McLaren na vertrek Seidl