De voorbereidingen voor de instap van Audi in de Formule 1 zijn in volle gang. Eind april werd bekend dat Nico Hülkenberg vanaf volgend jaar voor Stake F1 Team gaat rijden, wat vanaf 2026 Audi gaat worden, maar er zijn naast de coureurs ook al andere veranderingen gaande binnen het team. Zo heeft Valtteri Bottas vanaf het Grand Prix-weekend in Miami een nieuwe race-engineer. De teamvertegenwoordiger van het Kick Sauber F1 Team, Alessandro Alunni Bravi, legt uit dat deze verandering niet komt door de komst van Hülkenberg.
Voor Valtteri Bottas is het een F1-seizoen om snel te vergeten tot nu toe. De Fin behaalde nog geen enkel punt in 2024 en zijn beste eindpositie in een race is P14 in zowel Australië als Japan. De Fin, die nog geen contract heeft voor volgend jaar, heeft daarom dringend behoefte aan een goed resultaat om aanspraak te blijven maken op het zitje naast Nico Hülkenberg in 2025.
Bottas niet blij met verandering race-engineer
Maar een goed resultaat in de huidige Sauber-bolide is zeker geen gemakkelijke opgave. Het Zwitserse team vecht achteraan mee en komt momenteel snelheid tekort om voor de punten te kunnen gaan. Wat voor Bottas dan al helemaal niet meehelpt, is dat hij vanaf de GP van Miami een andere race-engineer heeft. Race-engineer Alex Chan, met wie de Fin had samengewerkt sinds hij in 2022 bij het team kwam, is vervangen door voormalig Ferrari-prestatie-engineer Steven Petrik.
Dat maakt het leven er voor Bottas niet makkelijker op in een Sauber die toch al niet bijzonder competitief is. Hij was dan ook allesbehalve enthousiast over de verandering, zoals duidelijk werd tijdens de persconferentie in Miami. "Het was nogal een plotselinge verandering. Het is een sprintweekend, dus werken met een nieuw iemand zal niet makkelijk zijn, maar ik probeer er het beste van te maken. Hij krijgt veel steun, maar ja, het is nogal een plotselinge verandering", reageerde de Fin nogal geïrriteerd tegenover F1.com.
Foto: Kick Sauber F1 Team
Bravi: "Seidl wil zorgen voor een andere structuur voor 2026"
Vanaf 2026 zal Sauber door het leven gaan als Audi, dat als fabrieksteam de F1 zal gaan betreden. Bottas verklaarde dat de plotselinge verandering van race-engineer te wijten is aan de reconstructie die Audi aan het doorvoeren is binnen het team, waarmee het in 2026 als fabrieksteam hoge ogen wil gooien. Teamvertegenwoordiger Alessandro Alunni Bravi bevestigt nu dat dat de reden is. "Andreas Seidl heeft ervoor gekozen om een aantal beslissingen te nemen, waarmee hij ervoor wil zorgen dat er in 2026 een andere structuur staat", aldus de Italiaan tegenover Motorsport.com. "Deze verandering kan best wat impact hebben, maar we moeten deze veranderingen doorvoeren. De structuur die we nu als raceteam hebben, blijven we niet houden. Ook de structuur in de fabriek in Hinwil blijft niet zo wanneer Audi er komt", vervolgt hij. "We wilden beginnen [met veranderingen doorvoeren, red.] en Andreas Seidl wilde het per direct doen."
"Die dingen hebben niets met elkaar te maken"
De komst van Steven Petrik werd in dezelfde week bekendgemaakt als de komst van Nico Hülkenberg voor het volgende seizoen. Maar die twee zaken staan los van elkaar volgens de teamvertegenwoordiger van het Kick Sauber F1 team. "Die twee dingen hebben niets met elkaar te maken", verzekert Alunni Bravi. "Wij moeten er nu voor zorgen dat de nieuwe engineer snel integreert en een relatie opbouwt met Valtteri. We hadden het er na de GP van Suzuka met Valtteri al over. Direct na de race hadden we een meeting. Daarna was Steven tijdens de bandentests op Suzuka al zijn engineer", aldus de Italiaan.
Lees ook: Marko bevestigt Red Bull-update voor GP Emilia-Romagna: "Verwacht er veel van"
Lees ook: Palou pakt pole op road course Indianapolis, VeeKay twaalfde
Lees ook: Leclerc krijgt nieuwe race-engineer vanaf GP Imola