Het Kick Sauber F1 Team komt met updates in Imola om de problemen met de pitstops te verhelpen. Het Zwitserse team heeft al meerdere pitstops gehad die een halve minuut of langer duurden en hoopt nu de oplossing gevonden te hebben.
Sauber besloot van de winter om het materiaal voor de pitstops te vervangen. Het was de bedoeling dat dit een stap vooruit zou zijn, maar in de eerste races van het F1-seizoen 2024 heeft het team op dat vlak juist twee stappen terug gezet. In Bahrein was het Bottas die de dupe was van een probleem met de wielmoer, wat uiteindelijk een pitstop van welgeteld 52 seconden opleverde. Ook in race twee in Saoedi-Arabië was het raak voor het team van Sauber, dit keer was het Zhou die met een pitstop van 25 seconden enorm veel tijd verloor. En dit zijn niet de enige voorbeelden, want het team had meer pitstops die soms wel een halve minuut of langer in beslag namen door het doldraaien van de wielmoeren. Het Zwitserse team, dat in 2026 Audi zal worden, hoopt nu de definitieve oplossing voor het pijnlijke probleem gevonden te hebben.
Foto: Kick Sauber F1 Team
Bravi: "We hebben belangrijke updates voor Imola"
Teamvertegenwoordiger Alessandro Alunni Bravi geeft aan dat het team updates meeneemt om de pitstopproblemen te verhelpen. "We hebben belangrijke updates voor Imola", vertelt Alunni Bravi tegenover Motorsport.com.
Deze upgrades zullen volgens de Italiaan niet alleen voor de pitstops zijn, maar ook om de performance van de auto te verbeteren, want het team staat nog altijd, samen met Williams, op nul punten in 2024. "We zullen niet alleen alle nieuwe onderdelen krijgen om het probleem met de pitstops uiteindelijk op te lossen. We krijgen ook een belangrijke update voor de performance en dit zal [het verloop van, red.] de komende drie of vier races - en de kans voor ons om punten te scoren - bepalen", aldus Bravi.
De Italiaanse teamvertegenwoordiger van Sauber wijst daarbij ook terug naar de laatste Grand Prix in Miami, waar het Zwitserse team snelheid tekort kwam. "De strategie om voor de zachte band te gaan was een goede, want we hadden geen bandenslijtage. We hebben van alles geprobeerd wat betreft de strategie, maar het betaalde zich niet uit", wees hij naar het feit dat beide coureurs vastzaten in een DRS-trein. "We moeten wel upgrades meenemen, want we moeten een extra stap zetten qua performance. Want wat we tot nu toe hebben gedaan is niet goed genoeg", aldus de Italiaan.
Lees ook: F1 aan Tafel: Het gevecht van Viaplay
Lees ook: Ferrari versterkt zich met twee kopstukken van Mercedes
Lees ook: Marko bevestigt Red Bull-update voor GP Emilia-Romagna: "Verwacht er veel van"