Sargeant verbaasd dat hij niks te horen kreeg over illegale inhaalactie achter Safety Car

sargeant auto china

Logan Sargeant begrijpt niet waarom de FIA hem niet informeerde over het feit dat hij Nico Hülkenberg illegaal had ingehaald achter de Safety Car tijdens de Grand Prix van China. De Amerikaan kreeg hier een tien seconden tijdstraf en twee strafpunten voor. Nu moet hij gaan oppassen voor een raceban.

Tijdens de Safety Car, die veroorzaakt was door Valtteri Bottas, reed Logan Sargeant over het rechte stuk van start-finish richting bocht 1 toen Hülkenberg uit de pits kwam na een bandenwissel. De Duitser kwam een fractie van een seconde eerder over de belangrijke Safety Car-lijn. Deze lijn bepaalt of de auto uit de pitstraat of de auto die op de baan rijdt de positie krijgt. Vaak is het makkelijk te zien wie er eerder over deze lijn gaat, maar soms, zoals ook in het geval met Sargeant, is het moeilijker te zien. Door het grote snelheidsverschil dacht de Williams-coureur dat hij als eerste over die lijn was gegaan, dus bleef hij voor de Duitser. Echter was het Hülkenberg die eerder over de lijn reed. Vervolgens, zonder informatie van de pitmuur of de FIA over de noodzaak om de positie terug te geven, kreeg Sargeant een straf van 10 seconden voor illegale inhaalactie.

Volgens de Amerikaan was het moeilijk in te schatten toen hij richting de eerste bocht reed. "Er is aardig wat hoogteverschil daar en ik denk dat het daardoor moeilijker te zien is wanneer auto's met zo'n snelheidsverschil aankomen", legt Sargeant uit. "Voor mijn gevoel was ik veel eerder over de lijn. Ik dacht niet eens dat het dichtbij was, dus om dat na afloop te horen is een beetje raar. Ik weet niet of er enige mogelijkheid is dat de FIA ons feedback kan geven. We reden een lange tijd onder de Safety Car, ik snap niet dat ze niet vroegen om de positie terug te geven. Natuurlijk had ik dat gedaan als ze het hadden gezegd, maar ik dacht dat ik veel eerder over de lijn was." 

 

 

Oppassen voor raceban 

Sargeant kreeg naast de tijdstraf ook nog twee strafpunten erbij op zijn licentie. Dit brengt hem op een totaal van acht strafpunten in een periode van twaalf maanden. Als je twaalf strafpunten haalt mag je één race niet meerijden. Pas op 17 september dit jaar vervallen er twee strafpunten van de Amerikaan. De Williams-coureur had op 17 september van vorig jaar een aanvaring met Valtteri Bottas tijdens de Italiaanse Grand Prix, waardoor hij twee strafpunten kreeg. Dit betekent dat hij in twaalf races tijd niet meer dan drie strafpunten erbij mag krijgen, tot en met de Grand Prix van Azerbeidzjan. In Singapore krijgt Sargeant dus pas meer lucht. 

Lees ook: Williams had geen geluk in China

Lees ook: Olav Mol: "Hij leeft niet op deze aardbol"

Lees ook: Pijnlijke conclusie Toto Wolff: W15 is geen goede auto

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden