Red Bull Racing heeft onlangs een klacht ingediend bij de FIA over de remmen van de McLaren MCL38, dat meldt Auto, Motor und Sport. De mondiale autosportbond heeft deze klacht echter verworpen.
Red Bull begon aan 2024 zoals het het voorgaande jaar geëindigd was: de ene na de andere race werd gewonnen en er was geen vuiltje aan de lucht voor de Oostenrijkse renstal. Na vijf races had Red Bull vier overwinningen gepakt met Verstappen, pakte het team uit Milton Keynes driemaal een 1-2 en stond het al 44 punten voor op naaste belager Ferrari.
Inmiddels is alles anders. Red Bull worstelt vanaf de Grand Prix van Miami met haar vorm en McLaren en Mercedes hebben een gigantische inhaalslag gemaakt en hijgen het team van Verstappen en Pérez in de nek. McLaren heeft tijdens de laatste twee races zelfs de meeste punten gescoord, liep zo in op Red Bull en bombardeert zich tot belangrijkste uitdager in het constructeurskampioenschap.
De concurrentie heeft Red Bull uit haar comfortzone gehaald. De afgelopen twee jaar keken overige negen teams met argusogen naar de Red Bull-bolide om het geheim van de bolide te ontrafelen, maar ook om een mogelijke overtreding van de reglementen te bespeuren op de Red Bull-bolide. Nu doet de Oostenrijkse renstal dat ook bij haar grote concurrent, het team van McLaren. Het ging de afgelopen tijd al regelmatig over flexibele voorvleugels, maar het team uit Milton Keynes heeft volgens Auto, Motor und Sport recent ook een klacht ingediend over de remmen van McLaren.
Extra gaatjes in de remtrommels
Red Bull ontdekte onlangs dat het team uit Woking gebruik maakte van extra gaatjes in de remtrommels aan de voor- en achterkant. Dat teams gaatjes in de remtrommels hebben is niet gek aangezien ze op deze manier met sensoren informatie over de temperatuur van de velgen en de banden kunnen verzamelen, maar Red Bull vermoedde dat McLaren een extra koelgat had gecreëerd, wat in strijd zou zijn met de reglementen. Dat extra gaatje zou een kabeltoegang zijn voor een sensor die de temperatuur in de remcilinderbeluchting meet.
De reglementen schrijven voor dat er gedurende de vrije trainingen op vrijdag inderdaad sensoren in de remtrommels geplaatst mogen worden, waarna de gaatjes afgesloten moeten worden op zaterdag en zondag. Volgens Red Bull bleven de gaatjes in de remtrommels van de MCL38 echter weleens open gedurende de races.
Het vermoeden van Red Bull werd overigens gevoed door het feit dat Lando Norris heel sterk voor de dag kwam in Miami, Imola en Spanje, waar Norris op oudere banden veel sneller was dan Verstappen, doordat hij zijn banden beter in leven had gehouden. Dat was in de voorgaande jaren juist de kracht van de Red Bull-bolide.
De FIA ging echter niet mee in de klacht van Red Bull. De mondiale autosportbond checkte de McLarens-bolide in Oostenrijk en Groot-Brittannië en het bleek dat het team de gaatjes met tape had afgeplakt (zie de foto hieronder). Of McLaren dat heeft gedaan na de klacht van Red Bull of de checks van de FIA, is niet bekend. Het feit dat Red Bull naar verluidt een klacht heeft ingediend, laat wel zien in hoeverre de strijd is opgelaaid. Zeker nu McLaren in beide kampioenschappen nog altijd kans heeft om met de winst aan de haal te gaan, en het ook nog eens een snellere bolide lijkt te hebben.
Foto: Auto, Motor und Sport
Lees ook: VCARB-coureurs beleven opnieuw lastig weekend
Lees ook: Locaties sprintweekenden 2025 bekend: Opnieuw zes, Spa keert terug
Lees ook: Stella verklaart fouten McLaren in Silverstone: "We waren te gretig"