Tijdens de Grand Prix van Qatar leken de voorbanden van Carlos Sainz en Lewis Hamilton lek te gaan vanwege een stukgereden autospiegel op de baan. Er kwam kritiek op de wedstrijdleiding omdat er niet ingegrepen werd toen de spiegel op de baan lag. Pirelli laat nu weten dat de lekke banden niet veroorzaakt werden door de kapotte spiegel.
Bijna een week na de Grand Prix van Qatar is Pirelli gestart met een onderzoek naar de geklapte linker voorbanden van Carlos Sainz en Lewis Hamilton. De banden van de huidige en toekomstige Ferrari-coureur begaven het in ronde 34 tijdens de race in Qatar, toevallig vlak nadat Valtteri Bottas over een spiegel was gereden die van de auto van Alexander Albon afgevallen was. De spiegel brak in veel stukken waardoor het einde van het rechte stuk bezaaid lag met scherpe stukjes carbon. Door de timing van de incidenten leek het erop dat de kapotte spiegel de oorzaak was van de lekke voorbanden, maar die theorie heeft Pirelli na het inlassen van een onderzoek al snel kunnen ontkrachten.
'Drukverlies begon al eerder'
''Kijkend naar de telemetriegegevens, zagen we duidelijk dat er al drukverlies plaatsvond in deze banden voordat Bottas over de spiegel heen reed. Het lek in deze banden is dus op andere plekken op het circuit ontstaan, vanwege ander puin of andere redenen'', deelt Pirelli’s hoofd-engineer Simone Berra met Motorsport.com. Berra geeft aan dat de gebruikelijke controles zullen worden uitgevoerd om de daadwerkelijke oorzaak van de lekke banden te achterhalen. Zo wordt er gekeken naar een dwarsdoorsnede van de banden, wordt de zijwand gecontroleerd en de levensduur en weerstand van de band gemeten. Hoewel de resultaten van dit onderzoek er nog niet zijn, kan dus al wel uitgesloten worden dat de kapotte spiegel de oorzaak was. Het is geen geheim dat de linkervoorband het zwaar heeft in Qatar: vanwege de agressieve kerbstones en lage bandendegradatie kunnen de voorbanden simpelweg beschadigd zijn geraakt, al is het wel frappant dat het bij twee auto's zowat tegelijk gebeurde.
LAP 34 / 57
— Formula 1 (@F1) December 1, 2024
PUNCTURES FOR LEWIS HAMILTON AND CARLOS SAINZ! 💥
🟡 SAFETY CAR DEPLOYED 🟡#F1 #QatarGP pic.twitter.com/jj8xDVxcm9
Mercedes trekt dezelfde conclusie
Mercedes kwam na de GP van Qatar zelf al snel met dezelfde conclusie. De technisch directeur van Mercedes, Andrew Shovlin, liet in een debrief na de Grand Prix van Qatar weten dat het onwaarschijnlijk is dat de band lek is gegaan door puin op de baan. ''We kunnen precies zien wanneer die spiegel in veel stukken brak, maar we hebben ook gegevens vanuit de auto en we meten de bandenspanning live. Verrassend genoeg zien we dat de voorband van Hamilton druk begint te verliezen voordat Bottas over de spiegel heen rijdt. Het kan betekenen dat Lewis ergens anders over puin is gereden, maar daarvoor wachten we het onderzoek van Pirelli af.''
Lees ook: Hero or Zero: VT1 & VT2 in Abu Dhabi
Lees ook: Lando Norris snelste in tweede vrije training in Abu Dhabi
Lees ook: F1 Academy breidt vanaf 2025 grid uit met extra team