Oscar Piastri weet tweede te worden in Monza. Na een spannende eerste raceronde weet Piastri de tweede plek veilig te stellen voor McLaren. Toch geeft hij aan dat het pijn doet om hier tweede te zijn. Dit is zeker niet gek aangezien hij een groot deel van de race op één reed.
Great drive, @OscarPiastri! 👏
— McLaren (@McLarenF1) September 1, 2024
Another P2 and plenty of points in the bag! 💪#ItalianGP 🇮🇹 pic.twitter.com/DTaaiOHCS2
Spannende eerste bochten
Oscar Piastri weet als tweede te eindigen in Monza. Hij eindigt +2.664 seconden achter Charles Leclerc. Toch is dit een pijnlijke tweede plek voor de McLaren-coureur. Tijdens de eerste raceronde weet Piastri langs teamgenoot Lando Norris te geraken. Hij rijdt vervolgens meerdere rondes op de eerste plek, maar Ferrari was het team van McLaren en Piastri te slim af.
LAP 1 / 53
— Formula 1 (@F1) September 1, 2024
PIASTRI TAKES THE LEAD!! 😱
The Australian sweeps around Norris at the della Roggia chicane to lead the field!! 👏
Leclerc also squeezes past into second, sparking jubilation in the stands! #F1 #ItalianGP pic.twitter.com/ViptiU4v5v
Een 1 of 2-stoprace?
Een van de grootste vragen deze race was toch wel: wordt er één pitstop gedaan of worden het er toch twee? McLaren doet wat de meeste teams doen en besluiten de auto’s twee keer te laten stoppen. Ferrari aan de andere kant besluit één keer te stoppen. Piastri deelt zelf het volgende tijdens een interview met F1.com over zijn tweede plek en de strategie van vandaag: “Het doet pijn, het doet erg veel pijn. We deden veel dingen goed vandaag. Er waren veel vraagtekens bij de strategie van vandaag. Als we kijken naar de positie waar we in zaten met de banden, leek een éénstopstrategie erg riskant. Uiteindelijk bleek dat ook zo te zijn. Ik ben erg blij met onze snelheid en de race die ik gereden heb. Tweede worden doet gewoon pijn.”
Had het toch gekund?
Natuurlijk zijn er nu veel vraagtekens bij McLaren. Want waarom zijn ze niet toch voor maar één pitstop gegaan? Piastri lijkt zelf al een antwoord te hebben op de vraag of één pitstop toch de beste keuze was: “Uiteindelijk had ik dat toch moeten doen. Vandaag hadden we het fout en daar was ik zelf een groot onderdeel van. We hadden alles te verliezen toen we de race leiden. Charles kon iets anders proberen. Hij was hoe dan ook derde geëindigd. En hij heeft de juiste keuze gemaakt. De mediumbanden werden helemaal kapot gereden. En de harde band bij de Red Bull leken met de start nogal dood. Mijn eigen linker voorband was ook al behoorlijk weg en we hadden niet verwacht dat het nog beter zou worden. Maar ja, ik ben toch dankbaar.”
Lees ook: Leclerc wint Ferrari’s thuisrace in Monza
Lees ook: Lando Norris: "Ik ben teleurgesteld"
Lees ook: Charles Leclerc wint onverwachts Grand Prix van Italië