Max Verstappen en Yuki Tsunoda zullen dit weekend gridstraffen ontvangen voor het wisselen van motorcomponenten. Tien plaatsen straf voor Verstappen, terwijl Tsunoda achteraan zal starten.
Eerder dit weekend werd al zo goed als bekend gemaakt dat Verstappen een gridstraf zou nemen tijdens het Belgische Grand Prix-weekend. Nu is het dus officieel bevestigd door de FIA. Red Bull heeft een vijfde verbrandingsmotor in de RB20 van de Nederlander gezet. Tijdens het seizoen mogen de coureurs maar vier verbrandingsmotoren gebruiken. Verstappen heeft het maximale aantal dus overschreden en daarom volgt er een gridstraf van tien plaatsen op zondag. De drievoudig wereldkampioen zal de race niet hoger starten dan een elfde positie.
In de afgelopen twee edities heeft Verstappen al bewezen dat hij nog steeds kan winnen vanaf een lagere startplek op het circuit van Spa. In 2022 won de Limburger vanaf de veertiende plek, terwijl hij dat in 2023 deed vanaf een zesde plek. De layout van de baan ligt de Red Bull, maar we hebben de afgelopen races gezien dat de RB20 niet meer de snelste auto is, in ieder geval niet zo dominant als voorgaande jaren.
Max Verstappen has been handed a 10-place grid penalty for taking a new power unit ahead of the Belgian Grand Prix
— Formula 1 (@F1) July 26, 2024
Yuki Tsunoda will start from the back of the grid for multiple new components#F1 #BelgianGP pic.twitter.com/h9nw5q70kZ
Zwaardere straf voor Tsunoda
Yuki Tsunoda heeft op zijn beurt een compleet nieuwe motor genomen. Daardoor zal Tsunoda de Grand Prix van België vanaf achteraan aanvangen, na een gridstraf van zestig plaatsen. Sinds een aantal seizoen worden gridstraffen van meer dan zestig plaatsen automatisch omgezet in een straf dat de coureur achteraan moet starten.
Lees ook: Vooruitblik op de Grand Prix van België
Lees ook: George Russell en Toto Wolff wijzen belangrijk Mercedes-voordeel aan voor GP België
Lees ook: Verstappen ontkent verbod op simracen