Volgens FIA-wedstrijdleider Michael Masi waren het niet de uitspraken van Max Verstappen na afloop van de kwalificatie voor de Grand Prix van Mexico die er toe hebben geleid dat de Nederlander afgelopen weekend zijn pole moest inleveren en een gridstraf kreeg.
De Red Bull-coureur zette zaterdag in de kwalificatie de snelste tijd neer en pakte zo pole position, maar tijdens de daaropvolgende persconferentie gaf de Red Bull-coureur lachend toe dat hij niet had afgeremd op de plek waar Valtteri Bottas was gecrasht en waar op dat moment gele vlaggen werden gezwaaid. Niet veel later besloot de wedstrijdleiding hem op het matje te roepen.
Dit leidde in de paddock tot de gedachte dat als Verstappen zijn fout niet zo openlijk had toegegeven er mogelijk helemaal geen onderzoek was gekomen. Maar niets is minder waar, aldus Masi: "In werkelijkheid zijn we er direct ingedoken. Maar gelet op wat er was gebeurd [de crash van Bottas] lag onze eerste prioriteit bij Valtteri's gezondheid, het naar buiten sturen van de medical car om te zien of hij in orde was. Dat was dus het eerste deel. Het tweede was dat we de auto terug moesten krijgen naar het team. En het derde element was het repareren van het circuit voor de volgende race. Als onderdeel van mijn werk ben ik er naar toe gegaan om er zeker van te zijn dat alles oké was."
Pas daarna begon voor Masi de taak om te bepalen of Lewis Hamilton, Sebastian Vettel en Max Verstappen - die alle drie achter Bottas reden - zich wel aan de regels hadden gehouden, aldus de Australische wedstrijdleider: "Ik kwam terug in het kantoortje en heb alle data bekeken van de auto's die achter Valtteri reden. In het geval van Lewis was het vrij eenvoudig: er was op dat moment nog geen gele vlag. Voor Sebastian en Max was die er wel."
Vettel had zich wel aan de regels gehouden en zijn voet van het gas gehaald, maar Verstappen niet en dus toog Masi naar de stewards om de zaak verder te laten onderzoeken en eventueel een straf te laten uitdelen: "De stewards zaten echter midden in een onderzoek naar eventuele unsafe releases van Toro Rosso en Renault en dus konden zij niet direct Verstappen oproepen voor een verhoor. Direct nadat ze klaar waren met Toro Rosso en Renault heb ik het incident gerapporteerd."
Niet lang daarna werd Verstappen dus door de wedstrijdleiding gehoord en hem een straf van drie plaatsen opgelegd.