Max Verstappen snelste in kletsnatte derde vrije training in België

Red Bull Max Verstappen 2024 België (2)

Max Verstappen heeft de derde vrije training voorafgaand aan de Grand Prix van België als snelste afgesloten. Oscar Piastri en Pierre Gasly maken de top drie compleet. Er konden weinig snelle ronden gereden worden vanwege de hevige regen die de hele sessie aanhield. De regen was ook de oorzaak van een vroege crash van Lance Stroll en een langdurige rode vlag.

De derde training in de Belgische Ardennen begon nogal regenachtig. Max Verstappen was er vroeg bij op zijn intermediates en was de eerste die de kletsnatte baan betrad. In zijn opwarmronde gleed Verstappen kort van de baan af vanwege het vele water op de baan, maar de Nederlander wist zijn weg te vervolgen. Al gauw druppelden meer coureurs de baan op. Ook Oscar Piastri en Yuki Tsunoda konden hun auto niet op de baan houden vanwege de natte omstandigheden. In de toenemende regen noteerde Verstappen zijn eerste snelle rondetijd van de sessie, een 2:01.565. Op Russell, Magnussen en Sainz na konden alle coureurs in ieder geval een rondetijd neerzetten aan het begin van de sessie. De tijd van Verstappen bleef uiteindelijk de snelste tijd.

Rode vlag na crash van Stroll

Na ongeveer een kwartier crashte Lance Stroll in Eau Rouge. De Aston Martin-coureur raakte de controle over zijn auto kwijt na het raken van een kletsnatte kerbstone. De auto van Stroll gleed met een harde snelheid richting de muur in Raidillon en spinde vervolgens terug de baan op. De sessie werd direct afgevlagd. De linkervoorwielophanging van de auto van Stroll lag compleet aan diggelen, wat het einde van de sessie betekende voor de Canadees. De top drie bestond op dat moment uit Verstappen, Piastri en Gasly, wat ongewijzigd bleef in de rest van de sessie.

Opnieuw rode vlag na hevige regenval

De regen stopte niet terwijl de sessie een kwartier lang stil lag vanwege de rode vlag na de crash van Stroll. Halverwege de training, vlak na het opheffen van de rode vlag, hadden alle coureurs absoluut geen haast om terug de baan op te gaan. Door de toenemende regen was het een drukte van jewelste in de garageboxen terwijl de baan er verlaten bij lag. 

Vlak na het vrijgeven van de baan werd de sessie opnieuw afgevlagd, deze keer door de FIA vanwege de hevige regenval die de baan onveilig maakte. De teams hadden zelf ook al door dat de baan simpelweg te nat was om op te rijden, waardoor de auto's de tweede helft van de sessie voornamelijk in de garage hebben gestaan. Tijdens de rode vlag hadden verschillende coureurs in ieder geval genoeg tijd om aanpassingen te maken aan hun auto: zo werd de vloer van Lando Norris vervangen na schade en werd er bij Daniel Ricciardo gekeken naar een mogelijk probleem met de hydraulica.

Proefstarts

De laatste tien minuten van de sessie begon het zowaar iets minder hard te regenen waardoor veel coureurs aanstalten maakten om toch nog even de baan op te gaan. De full wets werden uit de bandenwarmers gehaald en op de auto’s geschroefd. Met nog twee minuten te gaan werd de rode vlag opgeheven zodat de coureurs in ieder geval proefstarts konden doen. Een paar coureurs kozen ervoor om toch nog even de baan op te gaan, maar het merendeel van de coureurs leek het wel gehad te hebben met de regen. Carlos Sainz maakte op de valreep nog even een uitstapje naar de grindbak, maar kon zijn weg vervolgen. Snelle tijden werden er logischerwijs niet meer genoteerd, dus de genoteerde rondetijden van het begin van de training bleken uiteindelijk de snelste van deze verregende sessie.

Lees ook: Boetes Red Bull en VCARB zijn kort na krijgen alweer teruggetrokken

Lees ook: Dino Beganovic wint F3-sprint op Spa-Francorchamps

Lees ook: Lando Norris na sterke vrije trainingen in Spa: ''Voel me niet comfortabel in de auto''

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden