Hoe ziet een ronde over de Hungaroring eruit?

Charles Leclerc GP Hongarije 2024

Op iets meer dan 20 kilometer van de Hongaarse hoofdstad Boedapest ligt een prachtig circuit, licht verscholen tussen de heuvels. De Hongaroring is inmiddels een vaste waarde op de kalender – de koningsklasse komt er al sinds 1986 – waardoor het 14 bochten tellende circuit toch wel een beetje als klassieker kan worden gezien. Laten we daarom een ronde meerijden over dit interessante circuit.

We beginnen onze ronde op het rechte stuk bij de pitstraat. Met een snelheid van zo’n 300 km/u – door de 'high downforce'-afstelling die de wagens hier rijden is de topsnelheid relatief laag – komen we aan bij bocht 1, een krappe rechterbocht. We remmen stevig af tot ongeveer 100 km/u, waarna we weer vroeg op het gas gaan voor het volgende rechte stuk, ditmaal iets korter. Met wat hulp van DRS komen we met ongeveer 280 km/h aan bij bocht 2, een vrij lange doordraaier naar links. Buitenom meerijden door bocht 2 is een optie, aangezien de volgende bocht een snelle rechterbocht is. Na bocht 3 zijn we alweer aangekomen bij het einde van de eerste sector.

Foto: F1.com

Van links naar rechts

Als we verdergaan met sector 2 (de meest uitdagende van de drie) rijden we met hoge snelheid richting de snelste bocht van het circuit: bocht 4. Deze ligt een beetje op een heuvel, waardoor we de binnenkant van de bocht pas tijdens het insturen zien. Anticipeer je erop, dan ben je eigenlijk al te laat. Bocht 4 heeft nog een uitdaging: we moeten ondanks de hoge snelheid proberen om de wagen wat meer aan de binnenkant te houden, zodat we onze lijn door bocht 5 (een lange rechterbocht) niet opofferen. Met een snelheid van iets meer dan 200 km/u naderen we de krappe chicane van bocht 6 en 7. In F1-wagens zul je moeten proberen om de hoge kerbstones aldaar te vermijden om geen onbalans te krijgen en van de baan te stuiteren. Na deze technische chicane nemen we bocht 8, een linkerbocht die we in de derde versnelling nemen. Ook hier houden we onze lijn kort om zo goed mogelijk door bocht 9 te komen. Hierna nemen we bocht 10 en 11, twee snelle bochten die in de kwalificatie nét vol gas kunnen. We kunnen heel even uitrusten op een kort recht stuk voordat we bij de laatste sector aankomen.

Foto: Red Bull Content Pool

Geduld wordt beloond

Die laatste sector beginnen we met een relatief langzame en haakse rechterbocht, waar je met veel lef een inhaalpoging zou kunnen wagen. Op bocht 12 volgt een lange doordraaier naar links, waar we veel geduld moeten hebben met gasgeven. Als we uit bocht 13 komen resteert alleen bocht 14 nog, wederom een lange doordraaier. De uitdaging in deze eindeloze rechterbocht is de lonkende finishlijn, want die maakt het verleidelijk om vroeg op het gas te gaan. Je zult het moeten weerstaan, want vaak leidt dit tot overstuur en nog meer tijdverlies. Heb dus geduld en ga geleidelijk op het gas – een snelle tijd is niet alleen gemaakt in de laatste bocht.

Foto: Scuderia Ferrari Press Office

Na het maken van een ronde over de Hongaroring kunnen we concluderen dat het circuit heel veel verpakt in een relatief klein pakket. Kort maar krachtig, eigenlijk. Het gebrek aan lange rechte stukken geeft het circuit de negatieve bijnaam als ‘kartbaan’ of ‘Monaco zonder muren’, en het is waar: het Hongaarse circuit bevat veel langzame, technische en lange bochtencombinaties, waardoor inhalen niet altijd even makkelijk is. Toch heeft het ook wel wat: een Formule 1-wagen afstellen op het maximale niveau van neerwaartse druk en er vervolgens een snelle kwalificatieronde mee rijden. Een goede afstelling is hier belangrijker dan een sterke motor, dus dat kan voor een interessante kwalificatie zorgen. Verder zijn geduld, concentratie en een goed ritme belangrijk voor een snelle ronde over de Hungaroring.

Foto: Mercedes AMG F1

Lees ook: Tijdschema: Grand Prix van Hongarije

Lees ook: Formule 1 in de heuvels van Boedapest: de Grand Prix van Hongarije

Lees ook: Teambaas Fred Vasseur verlengt bij Ferrari

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden