Hoe de nieuwe financiële regels Red Bull tegenwerken

door Jesse Janssen
Adrian Newey - succes seizoen 2023

Door de cost cap had Red Bull de handen op de rug. Ze hadden weinig te zeggen over de grote namen binnen het team die weggingen.

Red Bull heeft laten zien hoe de nieuwe F1-regels op het gebied van financiën ervoor hebben gezorgd dat het team belangrijke namen binnen het team zoals bijvoorbeeld Adrian Newey en Jonathan Wheatley moest laten gaan. Chief technical officer Newey vertrekt naar Aston Martin, sporting director Wheatley wordt teambaas bij Sauber/Audi en head of strategy Will Courtenay wordt sporting director bij McLaren.

De cost cap houdt rekening met de salarissen van alle relevante operationele werknemers, met uitzondering van de drie grootste verdieners. Wheatley en Courtenay zouden naar verluidt niet bij deze top 3 horen. Red Bull kon door de cost cap geen betere deals maken met de werknemers, waardoor rivalen hoog aangeschreven namen makkelijker van Red Bull af konden pakken met onder andere beloftes voor een beter salaris. 

 
 
 
 
 
Dit bericht op Instagram bekijken
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door FORMULA 1® (@f1)

Horner: "Vertrekkende werknemers niet per se negatief"

Red Bull-teambaas Christian Horner ziet echter kansen nu er veel mensen op hoge posities vertrekken. "Als er door veranderende situaties kansen liggen om een hogere rol aan te nemen dan bij Red Bull moet je ervoor gaan, zeker voor een hoger salaris. Dit zorgt er dan weer voor dat mensen bij Red Bull hogerop kunnen komen", zegt Horner tegen Motorsport.com.

Als voorbeeld neemt hij het vertrek van Will Courtenay en daarmee het stijgen in functie van Hannah Schmitz. "Als Hannah Schmitz geen promotie zou hebben gekregen, had ze zeker weten bij veel teams hoog op het verlanglijstje gestaan." Over Newey zegt Horner dat hun samenwerking binnenkort toch al tot een natuurlijk einde zou komen. "Net na het seizoen van 2023 zag ik hem al veel nadenken. Hij was in conflict met zichzelf."

Lees ook: Toyota keert door samenwerking met Haas terug in F1

Lees ook: Liam Lawson stapt in Red Bull voor bandentest

Lees ook: 3 circuits die een F1-race verdienen (deel 3)

door Jesse Janssen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden