Nico Hülkenberg zal in 2025 niet meer voor Haas, maar voor Sauber gaan rijden. De Duitser heeft in Miami voor het eerst tekst en uitleg gegeven over zijn transfer naar Audi. De Haas-coureur geeft aan dat Andreas Seidl een grote rol speelde bij zijn keuze om over te stappen.
Nico Hülkenberg werd vorige week door Sauber aangekondigd als de eerste coureur voor het Audi F1-project. De 36-jarige Duitser zal volgend jaar nog voor het Zwitserse team gaan rijden, waarna Sauber in 2026 overgenomen zal worden door Audi, dat als fabrieksteam de Formule 1 zal betreden.
Hülkenberg: "Ze hadden vorig jaar al interesse"
Hülkenberg, momenteel nog rijdend voor het Haas F1 Team, werd al langere tijd gelinkt aan Audi. En volgens de Duitser zelf, die erg blij is met zijn overstap, had Audi al langer interesse in Hülkenberg. "Zoals we allemaal weten is de rijdersmarkt erg dynamisch dit jaar. Vorig jaar hadden ze al interesse in mij, maar ik zit natuurlijk nog bij Haas en toen was er geen kans om die kant op te gaan", vertelt Hülkenberg tegenover Motorsport.com. "De interesse is echter gebleven en ze wilden me nog steeds graag. Onze ambities voor de toekomst passen goed bij elkaar."
De 36-jarige Duitser reed in 2013 ook al een jaar voor het team van Sauber, waar hij destijds geen goede relatie had met de teambaas. Hülkenberg benadrukt echter dat er geen kwaad bloed is. "De omstandigheden zullen volgend jaar heel anders zijn dan destijds. Op dat moment verliep alles met het team op zich goed, alleen met één persoon ging het lastig. Dat was uitgerekend teambaas Monisha Kaltenborn. Verder was alles prima en dat geldt trouwens voor ieder team waarvoor ik heb gereden."
Seidl sleutelfiguur in overstap
Hülkenberg zal volgend jaar ook in een heel andere situatie terecht gaan komen. De Duitser zal namelijk herenigd worden met Andreas Seidl, die als CEO van Audi's F1-activiteiten een sleutelrol speelt in het F1 project van de Duitse autofabrikant. Seidl was in 2015 de teambaas van het zeer succesvolle Porsche LMP1-team, waar Hülkenberg in 2015 twee races mee reed, op Spa en Le Mans. De Duitse coureur won tijdens zijn debuut samen met Nick Tandy en Earl Bamber de race op Le Mans met dus Seidl als teambaas.
Foto: Tobi Grüner
De twee hebben nog altijd een goede relatie met elkaar en Seidl speelde volgens de coureur uit Emmerik ook een sleutelrol bij zijn transfer naar Audi. "Hij [Andreas Seidl, red.] is één van de leidende mannen daar, iemand die de knopen doorhakt. Deze stap is dus zeker door hem gekomen", verklaart de Duitser, die ook meteen een voorbeeld geeft van zijn relatie met Seidl. "Hij is erg direct en heel eerlijk tegen mij. Ik kan me het begin van 2022 nog goed herinneren. Het was in de COVID-periode en ik wist eigenlijk nog niet zeker wat ik wilde doen. Ik belde Seidl die toen bij McLaren zat en zei 'hoe ziet het er bij jullie eigenlijk uit, is er misschien een kansje voor mij?' Hij zei meteen rigoureus nee en voegde toe 'je moet er niet eens op hopen, het gaat gewoon niet gebeuren'. Twee jaar later is de situatie heel anders en wil hij me graag hebben", lacht de 36-jarige coureur.
Lees ook: Tijdschema Grand Prix van Miami
Lees ook: VCARB onthult speciale livery voor race in Miami
Lees ook: BREAKING: Adrian Newey verlaat Red Bull