Nico Hülkenberg was in zijn Haas de snelste Ferrari-aangedreven auto tijdens de kwalificatie voor de Britse Grand Prix van 2024. Hij eindigde net voor de Ferrari van Carlos Sainz in zijn Haas VF-24, die ook nog eens van nieuwe updates was voorzien. Die nieuwe updates waren volgens de Duitser ook de reden voor het behalen van de zesde plaats tijdens de kwalificatie.
Hülkenberg kwam in het eerste gedeelte van de kwalificatie pas laat de baan op. De 36-jarige Duitser koos daar echter bewust voor, omdat de baan aan het opdrogen was en iedereen op een bepaald moment van de intermediates naar de slicks zou moeten switchen. Toen dat moment eindelijk was aangebroken, wilde de Duitser net naar buiten gaan om voor zijn eerste run, maar zijn plan werd verstoord door een rode vlag, die werd gezwaaid vanwege Sergio Pérez, die met zijn RB20 in het grind van de Copse Corner strandde. Hülkenberg had daardoor nog maar één ronde om door te gaan naar Q2. De coureur uit Emmerik slaagde daar wel in en noteerde de vijftiende tijd.
In het vervolg van de kwalificatie was Hülkenberg, die volgend jaar overstapt naar Sauber (wat Audi wordt in 2026), bloedsnel. In Q2 (P8) was hij slechts drie tienden trager dan de snelste tijd en in het laatste en beslissende deel van de kwalificatie pakte hij uiteindelijk de zesde plaats, op een halve seconde van de poletijd van George Russell.
"Ik voelde meteen een winst"
De zesde startpositie voor de Grand Prix van Groot-Brittannië, die Hülkenberg behaalde tijdens de kwalificatie, is niet alleen de beste startpositie van het jaar voor het team van Haas, maar het is ook hun beste startpositie ooit op Silverstone.
"Het is oké!", was Hülkenbergs bescheiden oordeel tegenover F1.com. "Vorige week hadden we één goed kwalificatie [zijn P9 in de kwalificatie voor de Grand Prix van Oostenrijk, red.] en één slechte [zijn P17 voor de sprintrace, red.]. Dit weekend hebben we één goede."
Deze geweldige uitgangspositie voor de Duitser is volgens hem maar aan één ding te danken: de nieuwe updates. "We hebben het momentum en de rugwind van vorige week gewoon meegenomen naar dit weekend", voegde Hulkenberg toe, die zesde werd tijdens de Grand Prix van Oostenrijk. "Bovendien denk ik dat de updates, die we tijdens de tweede vrije training hebben doorgevoerd, de rest hebben gedaan en echt effect hebben gehad. Ik voelde meteen een winst, wat natuurlijk heel goed was en zeker niet altijd het geval is. Goed gedaan van het team en daar zijn we erg blij mee."
Dit bericht op Instagram bekijken
Vechten voor punten
Maar kan de coureur uit Emmerik, die dit seizoen al veertien punten wist te pakken in de VF-24, ook op Silverstone voor punten gaan? "Ik denk absoluut dat we voor punten moeten kunnen vechten. Natuurlijk hebben we de Astons in de top tien staan, die waarschijnlijk onze belangrijkste concurrenten zullen zijn. De Ferrari's starten achter mij, maar ik zie geen scenario waarin we ze achter ons kunnen houden, omdat ik denk dat ze qua racetempo nog veel meer dan ons in handen hebben. Maar punten, daar vechten we absoluut voor", zegt Hülkenberg vol vertrouwen.
Knullige Q1-exit voor Magnussen
Ondertussen kwam teamgenoot Kevin Magnussen voor de zesde keer op rij niet door Q1 op Silverstone. De Deen keerde na één rondje op zijn slicks terug naar de garage nadat hij de duur van de regenbui op het circuit niet goed had ingeschat. Magnussen noteerde zijn tijd als één van de eerste coureurs, waarna de baan snel natter werd door een korte bui. De bui was echter zeer kort en droogde ook nog eens snel op, waardoor Magnussen als zeventiende aan de race moet beginnen.
"We hebben de auto ingepakt nadat ik van de baan was gegaan, omdat de baan te nat was, dacht ik", verklaart de Deen tegenover F1.com. "Helaas wist ik niet dat het een kort buitje zou zijn en dat de baan binnen enkele minuten zou opdrogen, dus we hebben de auto ingepakt en zijn niet meer naar buiten gegaan. De baan droogde op en iedereen verbeterde zijn rondetijden. Ik had er graag aan het einde bij willen zijn om door te gaan, want we hadden duidelijk de snelheid, maar opnieuw lukte het ons niet om door te komen, niet vanwege de snelheid, maar vanwege andere dingen."
Lees ook: Carlos Sainz ziet Ferrari tekortkomen op Silverstone: "Hebben behoorlijk wat huiswerk te doen"
Lees ook: Opnieuw felle strijd tussen Alpine-coureurs
Lees ook: Oliver Bearman rijdt vanaf 2025 voor Haas in Formule 1