Max Verstappen finishte afgelopen zondag als tweede op maar liefst 22 seconden van winnaar Lando Norris. Een 'alarmerend' gat zoals Helmut Marko het na de race ook noemde. En daarom zal Red Bull met updates gaan komen, zo kondigde de Oostenrijkse adviseur van het team aan.
Red Bull en Max Verstappen startten het F1-seizoen 2024 nog ongelofelijk dominant met vier overwinningen in de eerste vijf Grands Prix, maar vanaf de zesde race in Miami was het McLaren dat Red Bull evenaarde en inmiddels zelfs ver voor de Oostenrijkers lijkt te liggen. In Zandvoort werd dat nog maar eens gedemonstreerd door Lando Norris, die in de kwalificatie meer dan drie tienden los stond van de rest van het veld en in de race er nog een schepje bovenop deed en uiteindelijk bijna 23 seconden voor Max Verstappen eindigde.
De Nederlander wist de schade te beperken door tweede te worden, maar zag Lando Norris wel weer acht punten dichterbij komen. Het gat tussen de twee is nu 70 punten met nog negen Grands Prix te gaan. Een groot gat, zeker, maar mochten de krachtsverhoudingen zo blijven, dan is het zeker niet onmogelijk dat Lando Norris nog in de buurt van de drievoudig wereldkampioen gaat komen. Zeker nu de balans in McLaren-bolide erg goed lijkt te zijn, terwijl we Max Verstappen weekend na weekend horen klagen en zien worstelen met de balans in zijn RB20.
Foto: Pirelli
Updates
Helmut Marko is ook geschrokken en noemt het gat 'alarmerend'. "We worden duidelijk verslagen, dus dat is alarmerend", verklaart de 81-jarige Oostenrijker tegenover ServusTV. "Wel denk ik dat het deels aan het circuit lag. Het ging ook om de relatief lage temperatuur. En het was interessant dat Piastri na de pitstop ongeveer hetzelfde tempo reed als Lando en er niets meer werkte toen hij achter Charles Leclerc vast zat. Helaas was dat niet het geval bij Lando toen hij Max inhaalde."
Wat de Red Bull-adviseur vooral ongerust maakt, was de laatste ronde van de McLaren-coureur. "Over het algemeen werd de duidelijke superioriteit van McLaren onderstreept door de snelste ronde in de 1:13, zonder DRS in de allerlaatste ronde. Van zo'n tijd kunnen we alleen maar dromen. We hebben dus nog veel werk te doen."
En dat werk moet zich onder anderen gaan vertalen in updates, en die zitten in de pijplijn, kondigt Marko aan. "We weten ongeveer waar de problemen liggen. Er moet meer balans in de auto komen. Meer balans betekent dat de coureur meer vertrouwen heeft en dat de auto minder glijdt, wat gelijk de bandenslijtage verbetert. Er zitten wat dingen in de pijplijn. Maar hoe snel ze kunnen komen? Met het oog op deze nederlaag komen ze waarschijnlijk eerder gisteren dan vandaag."
Lees ook: Dominante zege voor Will Power in Portland, Rinus VeeKay na solide race op P11
Lees ook: Sainz na uitstekende race in Zandvoort: "Auto voelde op weg naar grid al beter"
Lees ook: Haas-auto en materieel mogen Zandvoort inmiddels verlaten