Het Haas-team blikt tevreden terug op de kwalificatie in Vegas, met een sterke vertoning die lang leek te resulteren in beide auto's binnen de top tien. Nico Hülkenberg mist echter deze kans en zal vanaf de dertiende plek starten. Aan de andere kant slaagde Kevin Magnussen erin om met zijn Haas-team Q3 te bereiken. Hij zal de race vanaf de negende positie starten.
Voor het eerst rijden de Formule 1 auto’s dit weekend door de welbekende straten van Las Vegas. Dit zorgt ervoor dat het voor de teams lastig is om in te schatten wat de resultaten gaan zijn op het circuit. Het team van Haas laat sinds het begin van het weekend een goede snelheid zien. Ondanks het goede resultaat in de kwalificatie trekken de coureurs liever nog geen conclusies trekken voor de race. “We zaten in Q3 dus we doen goed mee met de rest. Daar ben ik echt blij mee. We zullen zien wat we morgen kunnen doen. Er valt niet veel te zeggen over het resultaat, we waren eerder goed in de kwalificaties en vielen toen terug op zondag, dus dat moeten we morgen proberen te vermijden. We zullen ons best doen en zien wat we kunnen bereiken”, legt Magnussen uit bij F1.com. Teamgenoot Nico Hülkenberg miste de Q3 maar kijkt tevreden terug op de kwalificatie.“ We hebben een goed tempo. Het is duidelijk, zeker nu Kevin door is naar Q3. Ik heb die snelheid ook alleen blokkeerde in bocht 7, waardoor ik geen goede laatste ronde neer kon zetten. Maar op de een of andere manier voel ik dat we hier wellicht een kans hebben. Ik denk dat de koelere temperaturen ons hopelijk zullen helpen”, verklaart Hulkenberg aan F1.com.
Bandenstrategie speelt een grote rol tijdens de race
Bandenkeuze voor de race in Las Vegas is van groot belang. Het circuit is opgebouwd op de reguliere wegen van Vegas, die tijdens de Formule 1-sessies afgesloten zijn maar tussenin open blijven voor het normale verkeer. Dit resulteert in een asfalt bedekt met stof en vuil. Bovendien bestaat het circuit uit veel lange rechte stukken en is de temperatuur lager dan normaal tijdens races, waardoor de auto's vatbaar zijn voor overstuur en/of onderstuur. Het slepen van rubber over het schurende, asfalt zal graining veroorzaken, wat oppervlaktescheuren in de banden bevordert. Dit gebrek aan temperatuur zal remzones verlengen en de kans op blokkerende wielen vergroten. Tijdens de trainingen zagen we veel coureurs wijd gaan, met name in bocht 12.
“In de aanloop naar de race ligt de focus op bandenslijtage, waar de meeste auto's mee te maken zullen hebben. Graining is iets waar we rekening mee houden. Het draait om uitstellen, overleven of proberen het zo goed mogelijk te vermijden. Hoewel downforce helpt, moeten we die balans vinden, vooral op de lange rechte stukken. Aangezien we hier nog nooit eerder hebben geracet, brengt dat onzekerheid met zich mee. Tot nu toe was dit geen gemakkelijk weekend," benadrukte Hülkenberg bij F1.com. "Misschien krijgen we morgen een kans”, voegt hij eraan toe.
Lees ook: Max Verstappen: Er kan van alles gebeuren
Lees ook: Carlos Sainz rijdt naar P2 tijdens kwalificatie in Las Vegas
Lees ook: Charles Leclerc na pole position: Ik kon nog harder in Q3