Formule 1 schrapt plannen voor spatborden

door Nick Steenhuis
leclerc-bearman-spatborden-test

Er zullen geen spatborden gaan komen op de Formule 1-bolides als het regent. Na verschillende tests heeft de FIA uiteindelijk besloten om het idee voor spatborden te schrappen, omdat er nog altijd te veel water omhoog wordt geworpen.

De Formule 1 is al een tijd bezig met het zoeken naar oplossing om de hoeveelheid spray die de bolides omhoog werpen tegen te gaan. Hierdoor werden de afgelopen jaren verschillende races uitgesteld, stilgelegd of zelfs afgelast, denk aan de Grand Prix van België uit 2021. 

Testen van spatschermen

Om de spray tegen te gaan, kwam de FIA met het idee om spatschermen te gaan gebruiken. Deze spatborden bestonden in eerste instantie uit gedeeltelijke wheel covers op zowel de voor- als de achterbanden. Om te kijken of deze spatschermen daadwerkelijk zouden zorgen voor minder spray en dus een betere zichtbaarheid voor de coureurs onder natte omstandigheden, heeft de mondiale autosportbond al meerdere tests laten uitvoeren.

Vorig jaar kwam de eerste versie van de spatborden voor het eerst in actie tijdens een test op het natte Silverstone. Bij de test van vorig jaar waren Mick Schumacher van Mercedes en Oscar Piastri van McLaren aanwezig. De conclusie van de eerste test was dat het systeem geen significant verschil maakte voor de zichtbaarheid.

De FIA beloofde dat het zou komen met een meer agressieve oplossing, waarbij er gekozen werd voor een flinke constructie rondom het wiel, zodat er helemaal geen spray meer opgeworpen zou worden. Ferrari heeft hier twee weken geleden mee getest op het eigen circuit in Fiorano. Arthur Leclerc, de broer van Ferrari-coureur Charles Leclerc, mocht de spatborden testen. Reservecoureur Oliver Bearman reed achter Leclerc aan om de data te kunnen meten. Bearman, die in Saoedi-Arabië zijn F1-debuut maakte, noemde deze agressieve oplossing iets beter, maar zei al direct dat de FIA terug naar de tekentafel moest. "Het zicht was daar [tijdens de test in Fiorano, red.] nog steeds behoorlijk lastig. Het was zeker iets beter, er is iets aan gedaan, maar het is nog niet opgelost", vertelde de Brit tegenover Motorsport.com.

Foto: Alessandro Stefanini

FIA stopt met experimenteren met spatborden

Ook de test met de agressievere constructie bleek, zoals Bearman direct na de test al aangaf, geen succes. Na de test op Fiorano werd op basis van videoanalyses de conclusie getrokken dat de winst marginaal was. Er werd nog altijd veel water omhoog geworpen door de diffuser, waardoor het zicht zeer beperkt bleef. De FIA trok vervolgens direct de conclusie dat het geen zin heeft om langer te experimenteren met spatschermen. De mondiale autosportbond keert terug naar de tekentafel en gaat op zoek naar nieuwe oplossingen. 

Nikolas Tombazis, FIA head of single seater matters, erkent dat de spatborden nu verleden tijd zijn. "We wisten altijd al dat er twee belangrijke onderdelen een rol spelen bij het produceren van spray", vertelt de 56-jarige Griek tegenover Motorsport.com. "Het ene onderdeel is het water wat door de diffuser van het asfalt gezogen wordt, en de andere is het wiel. We hebben het wiel volledig afgedekt, nog meer dan wat überhaupt praktisch zou zijn, om te zien wat we er maximaal mee zouden kunnen winnen. Het had wel enig effect, maar niet significant genoeg om te stellen dat dit de oplossing is. Daarom zijn we terug bij af. We hebben in elk geval antwoord op een aantal vragen. Nu moeten we andere manieren vinden om te voorkomen dat races worden stilgelegd of afgelast."

 

Lees ook: Sainz ziet opnieuw optie voor 2025 wegvallen

Lees ook: Toto Wolff ontkent leegloop personeel Mercedes

Lees ook: "Mick Schumacher kandidaat zitje Alpine 2025"

door Nick Steenhuis

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden