Formule 1-coureurs zijn van plan om onderling in gesprek te gaan over hoe ze moeten reageren op de zware straf die Verstappen van de FIA kreeg na het gebruiken van een scheldwoord. De Grand Prix Drivers’ Association hoopt intern tot een consensus te komen waar ze mee richting de FIA kunnen gaan.
Verstappen deelde tijdens een persconferentie voorafgaand aan het raceweekend in Singapore mee dat zijn auto 'fucked' was in Bakoe. Die uitspraak nam de FIA hem niet in dank af, met een zware taakstraf voor de Nederlander als gevolg. Verstappen koos er vervolgens voor om de rest van het weekend weinig antwoord te geven op vragen in de persconferenties. Verstappen gaf al eerder aan dat hij de straf belachelijk vindt en veel bijval ontvangt van zijn collega’s, voornamelijk in de Grand Prix Drivers' Association-groepsapp. ''Iedereen moest erom lachen toen ik vertelde wat mijn straf is, en ze vroegen zich af wat dat in godsnaam voor straf is. Het is ook gewoon heel gek.''
Plotselinge ommekeer
Alexander Wurz, voorzitter van de Grand Prix Drivers' Association (GPDA), laat tegenover Formel1.de weten dat er binnen de coureursvakbond over het voorval en de straf van Verstappen gesproken gaat worden. De voorzitter van de GPDA begrijpt niet waar de ommekeer in regelgeving opeens vandaan komt en ziet een dubbele standaard wat betreft het eerdere gebruik van scheldwoorden binnen de Formule 1. ''Hoeveel levenslange taakstraffen zou Guenther Steiner moeten verrichten voor het gebruiken van het 'F-woord'? Hij werd juist verheerlijkt voor het gebruiken van het F-woord. Netflix zond dit soort taalgebruik wereldwijd uit, dat was geen probleem. Waarom zou dat ineens moeten veranderen?''
'Lossen het intern op'
Wurz laat weten dat het intern opgepakt zal worden en dat er met alle coureurs over gesproken gaat worden. Met de uiteindelijke bevindingen kunnen ze richting de FIA als het nodig is. ''Als GPDA-voorzitter moet ik officieel zeggen dat we het natuurlijk intern zullen bespreken. Binnen de GPDA lossen we het intern op, niet via de media. We moeten eerst een volledige consensus bereiken en dan zullen we overwegen of en in welke vorm we met de FIA gaan praten.''
Alexander Wurz
Straf te zwaar
Net als veel coureurs vindt de GDPA-voorzitter de straf die Verstappen opgelegd heeft gekregen te zwaar. ''Ik moet zeggen dat [de woordkeuze van Verstappen] niet mijn persoonlijke smaak is als coureur. Ik vind dat coureurs zich in zekere mate authentiek moeten kunnen uiten. Het mag natuurlijk niet beledigend zijn voor anderen en het mag niet discriminerend zijn. Ik vind de straf persoonlijk te zwaar.''
Lees ook: Helmut Marko duidelijk over titelkansen Max Verstappen
Lees ook: Guenther Steiner wint eerste rechtszaak tegen Haas
Lees ook: René Hoogterp over IndyCar-seizoen 2024: "Ging uiteindelijk als een nachtkaars uit"