Na een enorme klap door enorme klap door een putdeksel, had Carlos Sainz een enorme schade aan zijn auto. Doordat hij verschillende onderdelen moest vervangen, ontving hij een 10-seconden penalty van de FIA. Ondanks dat de Spanjaard er niks aan kon doen, kon de FIA eigenlijk niks anders dan de penalty alsnog uitdelen.
Het Formule 1-weekend in Las Vegas begon niet al te goed door loszittende putdeksels. Hier reed Sainz overheen waardoor verschillende onderdelen van zijn auto kapot zijn gegaan en daarna vervangen moesten worden. In het regelement staat beschreven dat sommige onderdelen maar een beperkt aantal keren vervangen mogen worden. Bij Carlos Sainz ging dit om de batterij, waardoor hij tien plekken naar achteren moest. Er was grote verbazing van verschillende kanten dat deze penalty gegeven was omdat het niet de schuld was van de Ferrari-coureur, maar van de organisatie zelf. "Iets wat we moeten veranderen, is de straf voor Carlos. Dat is wel heel streng", aldus Fernando Alonso tegenover Motorsport.com. Ondanks de lobby van verschillende teams en coureurs, werd de penalty alsnog gegeven.
Er zijn vaker momenten geweest in de geschiedenis van de Formule 1 waar dit soort incidenten zijn gebeurt. Het gaat dan om uitzonderlijke omstandigheden waar ze geen straf uitdelen, maar er een ander team is dat er een stokje voor steekt. Ook na het incident met Carlos Sainz, was het Mercedes die hier een sterke mening over had. De sterke lobby van Vasseur heeft helaas niet geholpen om al zijn collega's te overtuigen. "Er zit geen extra performance in een nieuwe batterij. Gezien het feit dat wij VT1 misten, dan we miljoenen schade hebben en de monteurs keihard werkten om de auto weer heel te krijgen, was het volgens mij geen gek idee om hier een overmachtssituatie op toe te passen", aldus de teambaas van Ferrari.
Dit bericht op Instagram bekijken
Stewards
De stewards van de FIA vonden dit geen heel slecht idee, maar zij zijn gebonden aan regels. Er zijn zeker overmachtssituaties, maar die gaan veel verder dan loszittende putdeksels. Normaal wordt deze regeling toegepast bij situaties als uitgestelde races. De huidige CEO van AlphaTauri Peter Bayer was betrokken bij het opstellen van de regels. Hij geeft toe dat er destijds een aantal teams waren die een aantal van dit soort regels blokkeerden. Toch denkt hij dat hij in dit geval Ferrari had gesteund. "Als ze ons dat hadden gevraagd, dan hadden we dat gedaan. Dit was niet hun fout", aldus de Duitser tegen Motorsport.com. Desondanks dat Carlos Sainz vanaf P12 moest vertrekken, weet hij alsnog op P6 te eindigen. Hij eindigt voor beide Mercedessen en dat vond hij zelf heel erg fijn. "Ik ben blij dat ik ben geëindigd voor degene die wilde dat ik een penalty kreeg", aldus de Spanjaard.
Lees ook: F1 aan Tafel: Verstappen verrast door Vegas
Lees ook: Nyck de Vries komend seizoen actief in WEC voor Toyota