Fernando Alonso heeft een drastische oplossing voor de zichtproblemen tijdens regenraces in de Formule 1. De Aston Martin-coureur wil dat alle circuits worden voorzien van speciaal asfalt dat minder spray veroorzaakt.
De discussie ontstond na de chaos op Spa vorige week. Daar werd de race 80 minuten uitgesteld vanwege slecht zicht, waarna slechts vier ronden achter de veiligheidsauto werden gereden. Coureurs die hadden gegokt op een natte set-up waren furieus, vooral omdat het circuit al begon op te drogen.
Alonso wijst naar de invoering van bredere auto's en banden in 2017 als hoofdoorzaak van het probleem. Maar hij ziet ook een oplossing in het wegdek zelf. ''De brede banden hebben het zicht zeker slechter gemaakt'', zegt Alonso tegenover Motorsport.com. ''En waarschijnlijk is ook het asfalt op circuits anders dan vroeger. We reden met veel water in Sepang en dat was altijd oké.''
De Spanjaard legt uit dat modern asfalt weliswaar meer grip geeft in droge omstandigheden, maar bij regen als een spiegel werkt. ''Deze nieuwe generatie asfalt is heel zwart en heeft veel grip in droge omstandigheden, maar is als een spiegel in natte omstandigheden.''
Alonso haalt snelwegen aan als voorbeeld. Daar wordt vaak speciaal asfalt gebruikt dat nauwelijks spray veroorzaakt. ''Zelfs op sommige snelwegen heb ik vaak gezegd dat ze nul spray hebben. Als we dat asfalt implementeren op alle circuits als normale regel krijgen we nul spray.''
View this post on Instagram
Duur en risicovol
De keerzijde is dat zo'n operatie miljoenen zou kosten per circuit. Bovendien zou het drastische gevolgen hebben voor bandenslijtage en prestaties. Bij optimale temperaturen genereert een band grip doordat het buitenoppervlak in de holtes tussen het wegdek duwt. Een opener oppervlak zou veel meer werk betekenen. Carlos Sainz steunt het idee van zijn landgenoot. ''Ik heb altijd gedacht dat Formule 1 zou moeten innoveren en iets anders moet proberen'', zegt de Williams-coureur. ''Er zijn bepaalde soorten asfalt die, als je ze op een rechte lijn zou leggen, geen spray zouden veroorzaken.''
Conservatieve aanpak Spa
Sainz begrijpt wel waarom de FIA voorzichtig was in Spa. ''Het is een circuit met een heel donker verleden. De FIA heeft bewust een heel conservatieve aanpak gekozen. Misschien hadden we eerder kunnen racen, maar je moet je ook in de schoenen stellen van degenen die op de knop drukken.''
Lees ook: Max Verstappen maakt einde aan geruchten: ‘Ik blijf bij Red Bull’
Lees ook: Formule 1 in de heuvels van Boedapest: de Grand Prix van Hongarije