F1-coureurs willen dat snelste tijd van rode vlag-veroorzakende coureur wordt afgepakt in Monaco

door Björn Smit
Perez crash monaco 2022

Verschillende Formule 1-coureurs dringen er bij de FIA op aan om opnieuw het idee te bekijken dat ervoor zorgt dat degenen die rode vlaggen veroorzaken tijdens de kwalificatie in Monaco, hun beste rondetijd wordt geschrapt.

Gele en rode vlaggen kunnen tijdens de kwalificatie een behoorlijke invloed hebben op het stratencircuit van Monte Carlo, iets waar in het verleden misbruik van is gemaakt. In 2006 parkeerde Michael Schumacher zijn auto expres op Rascasse om te voorkomen dat Fernando Alonso de voorlopige poletijd van de Duitser zou verbeteren. Schumacher werd door de stewards achteraan op de grid gezet omdat zij vonden dat zijn actie opzettelijk was. Maar zelfs incidenten die niet met opzet waren, of waarvan niet kan worden bewezen dat ze dat waren, zijn eveneens problematisch. Voorbeelden hiervan zijn Nico Rosberg die zich in 2014 verremde, waardoor er gele vlaggen werden gezwaaid en een kans voor Lewis Hamilton om zich te verbeteren werd ontnomen. En ook Sergio Pérez die in 2022 vol gas gaf midden in een bocht, wat ervoor zorgde dat Max Verstappen hem niet meer kon inhalen.

 

Sainz, Pérez, Russell en Ocon voorstanders

In IndyCar wordt bij een gele vlag de beste tijd van de desbetreffende coureur afgenomen en bij een rode vlag de beste twee tijden. Dit systeem voorkomt onsportief gedrag en zorgt voor gelijkere kansen in de kwalificatie. Ferrari-coureur Carlos Sainz zegt dat de FIA het idee van het schrappen van rondetijden voor overtredende coureurs opnieuw moet bekijken. "Er zijn hele duidelijke gevallen geweest op stratencircuits waar we, samen met onze coureurs, mensen hebben gezien die met opzet rode vlaggen veroorzaakten", aldus Sainz. "De FIA is er misschien niet zo van overtuigd dat ze expres zijn geweest, omdat we als coureurs weten wat expres is en wat niet. Het zal dus interessant zijn om te zien welke aanpak ze dit weekend hanteren. Het is altijd een onderwerp rond Monaco. Ik hoop alleen dat we, ten behoeve van de show en het eerlijke racen, allemaal naar buiten gaan in Q1 en Q3 en alles geven zonder onnodige risico's te nemen."

GPDA-directeur George Russell en Esteban Ocon behoorden ook tot de coureurs die soortgelijke opmerkingen maakten. "Dat zou iets verstandig zijn om te doen, omdat we in het verleden hebben gezien dat coureurs problemen veroorzaakten en dat de anderen geen ronde konden rijden. Dat zou iets moeten zijn waar de FIA op let, denk ik", zei Ocon. Pérez, wiens ongeval in 2022 in de eerste plaats aanleiding gaf tot het eerste discussies over het onderwerp, is ook voor het idee: "Ja, zeker. Ik denk dat het zo zou moeten zijn. We hebben de afgelopen jaren geprobeerd dat soort dingen door te zetten, maar het lijkt niet te gebeuren." Het idee werd kort ter sprake gebracht na de crash van Pérez in 2022, maar het is duidelijk dat de FIA het niet nodig vond om verdere maatregelen te nemen. Uit de opmerkingen van donderdag blijkt echter dat dit waarschijnlijk opnieuw ter sprake zal komen tijdens de rijdersbriefing van vrijdagavond.

Lees ook: Tijdschema Grand Prix van Monaco

Lees ook: Verstappen voorziet lastig weekend in Monaco: "Dit is niet onze beste baan"

Lees ook: Hoe werkt het unieke format van F2, F3 en PSC in Monaco?

 

 

 

 

 

door Björn Smit

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden