De Grand Prix van Monaco van afgelopen weekend was een van de saaiste races ooit. Naast dat het heel moeilijk is om in te halen op de stratenbaan werd door de rode vlag in de eerste ronde ook elke vorm van strategie weggenomen. Verschillende coureurs willen dat deze regel opnieuw bekeken gaat worden.
De 78 ronden tellende race van zondag door de straten van Monaco werd al snel verhinderd door een zware crash in de eerste ronde waarbij Sergio Pérez en Haas-coureurs Kevin Magnussen en Nico Hülkenberg betrokken waren. Er ontstond een rode vlag waardoor alle coureurs banden mochten wisselen, waardoor een latere verplichte pitstop niet meer nodig was. In Monaco, waar inhalen bijna onmogelijk is, had dit grote gevolgen. Het was niet alleen in het nadeel van coureurs die ervoor kozen om iets anders te proberen en op de harde banden te starten, waardoor ze een volledige raceafstand op mediums moesten afleggen, maar het elimineerde ook elk gevaar dat zou kunnen voortkomen uit de uitvoering van pitstops en de strategie in het algemeen.
In Monaco is de kans groot dat de polesitter zal winnen, maar mislukte pitstops of strategische beslissingen hebben in het verleden de overwinning gekost aan onder meer Daniel Ricciardo en Charles Leclerc, waardoor de kans op drama in een verder saaie race werd verhoogd. Meerdere coureurs klaagden dat de rode vlag in de eerste ronde elke vorm van strategisch spel doodde. "Na de rode vlag werd onze strategie verpest omdat we op de Medium tot het einde moesten, omdat iedereen een vrije stop had en dat betekende dat we goed op de banden moesten letten", zei Verstappen die op de zesde plaats eindigde. "Ik probeerde George [Russell] gewoon te volgen en we zaten zo ver van het tempo af om de banden onder controle te houden. Dat is behoorlijk saai daar, op sommige plaatsen reed ik letterlijk half gas op de rechte stukken."
Meerdere coureurs eens met Verstappen
Lando Norris, die op de vierde plaats eindigde, was het met Verstappen eens. "Je kunt gewoon niets doen, vooral niet met de rode vlag in het begin. Ik denk dat dat alle andere kansen die op mijn pad waren gekomen met strategie en bandenbesparing verpestte. Een beetje jammer", aldus de Brit. Zelfs Williams-coureur Alexander Albon, die feitelijk profiteerde van de gratis pitstop omdat hij op mediums was gestart, erkende dat de huidige regels niet zo heel logisch waren. "Ja, we moeten uitzoeken wat er aan de hand is", zei hij. "Ik denk dat als er een rode vlag in de eerste ronde is, er nog steeds een verplichte pitstop moet zijn of zoiets. Het werkte in ons voordeel om eerlijk tegen je te zijn, dus dat zal ik niet doen, te veel klagen." De Thai pakte de eerste punten van het seizoen voor het team van Williams.
Fernando Alonso hoopte dat de kwestie zondag weer op de agenda zou komen, nadat eerdere discussies over de regel niets hadden opgeleverd. "Het enige aandachtspunt in een race in Monaco zijn de pitstops die je moet doen", verklaarde de Spanjaard. "Als je die opwinding van een pitstop wegneemt, wordt het niets. Misschien heropent het de gesprekken hierover, want als dat niet het geval is, zijn er bepaalde gevallen waarin de race in gevaar komt." Op de vraag van Autosport.com of hij hoop had dat de regel opnieuw zou worden bekeken, antwoordde hij: "Ik weet het niet. Er zijn veel dingen die ze niet hebben veranderd, waarschijnlijk omdat ze niet naar de coureurs luisteren."
Lees ook: F1-coureurs eisen verandering na saaiste race ooit
Lees ook: Hoe Alonso dacht dat hij tiende was gefinisht in Monaco