Max Verstappen won de Grand Prix van Canada. Voor Sergio Pérez was het een weekend om snel te vergeten. Welke teams hebben de beste papieren om na de reglementswijzigingen in 2026 te domineren? Kortom, genoeg om over te praten en daarom ontvangt Mattie Valk deze week drie spraakmakende gasten in F1 aan Tafel, de wekelijkse podcast van Grand Prix Radio.
Afgelopen weekend won Max Verstappen de spectaculaire Grand Prix van Canada. De race begon op een natte baan. Het droogde op maar tijd om naar de slicks te gaan was er niet, omdat de volgende bui alweer naderde. Tijdens de race nam Lando Norris de leiding over en reed snel weg bij Verstappen en Russell. Door een voor de Nederlander goed getimede safety car kon hij de leiding weer overnemen van de Brit. Die leiding gaf hij, op het moment vlak na zijn pitstop na, niet meer uit handen. Toch is de Red Bull niet meer zo dominant vergeleken met het begin van het seizoen. Gijs van Lennep, voormalig Formule 1-coureur en winnaar van de 24 uur van Le Mans, denkt niet dat het kampioenschap in gevaar komt. “We hebben ook wel wat rare circuits gehad. In Spanje gaan we zien hoe het er echt voorstaat. Ik denk dat het met Verstappen in het team wel meevalt. Max is gewoon de beste, ook als de auto iets minder is redt hij zich altijd.”
Sergio Pérez
Vorige week kwam het nieuws naar buiten dat het contract van Sergio Pérez bij Red Bull Racing is verlengd. In Canada beleefde de Mexicaan alles behalve een goed weekend. Tijdens de kwalificatie op zaterdag wist hij niet uit het eerste deel te komen. In de moeilijke omstandigheden in de race wist hij ook geen potten te breken. Wat hij wel wist te breken was zijn achtervleugel, de Mexicaan spinde namelijk in de zesde bocht en belandde achterwaarts in de bandenstapel. Met een kapotte achtervleugel reed hij richting de pitstraat, dit leverde hem nog eens een gridstraf op voor aankomende race in Spanje. Volgens Frans Verschuur, voormalig teambaas van Jos Verstappen, had Red Bull het contract niet moeten verlengen. “Pérez deed eigenlijk alles fout. Als teambaas zou ik hem op de reservebank zetten of zijn contract doorscheuren, vernietigen, verbranden of door de shredder doen.”
Reglementswijziging 2026
In 2026 staan er grote reglementswijzigingen op het programma. Afgelopen week zagen we het eerste concept van de nieuwe auto’s. De motoren worden onder andere vernieuwd. Daarnaast zal de DRS verdwijnen, zullen de auto’s kleiner en ook lichter worden. Michael Bleekemolen, voormalig Formule 1-coureur, verwacht in 2026 niet al te grote verschuivingen vooraan het veld. “Het zit allemaal in een mixer en je moet maar kijken wat er uit die blender komt. Er lopen allemaal goede mensen en die doen wel de goede dingen. De goede teams zullen ook echt wel de sterkste teams blijven.”
Win prijzen in podcast F1 aan Tafel
Natuurlijk zijn er ook weer prijzen te verdienen tijdens het spel Raad het Autogeluid. Wat te denken van een volle tank brandstof voor je personenauto, een Flitsmeister One plus 1 jaar PRO en een fles Ferrari Champagne?
Redenen genoeg om ook deze week weer te luisteren naar F1 aan Tafel, de wekelijkse podcast van Grand Prix Radio.
Presentatie: Mattie Valk
Redactie: Sjaak Böhmer
Beeld: Stef en Bob van Veen / West Country Media
Fragmenten race: Pascall Maessen
Vormgeving en montage: Marnix Westhuis
Draaiboek en productie: Mario de Pizzaman
Disclaimer: Alle gebruik van hetgeen in deze podcast ‘F1 aan Tafel’ wordt opgemerkt is ongeoorloofd zonder expliciete schriftelijke toestemming ter zake verkregen van Grand Prix Radio en met inachtneming van een duidelijke bronvermelding met link.