Max Verstappen vindt dat er geen nieuwe sprintweekenden aan de Formule 1-kalender moeten worden toegevoegd. Adrian Newey gaat Red Bull Racing hoogstwaarschijnlijk verlaten. Volgens Toto Wolff is de Mercedes niet veel slechter dan de vorige seizoenen. Kortom, genoeg om over te praten en daarom ontvangt Toine van Peperstraten deze week drie spraakmakende gasten in F1 aan Tafel, de wekelijkse podcast van Grand Prix Radio.
Tijdens het weekend in China stond de eerste sprint op het programma. Ook tijdens het aankomende Formule 1-weekend in Miami staat er weer een race op zaterdag gepland. Dit jaar ziet het format er iets anders uit. Op vrijdag wordt er na de vrije training gekwalificeerd voor de sprint die als eerste op de zaterdag wordt verreden. Daarna volgt de kwalificatie voor de Grand Prix op zondag. Max Verstappen was vanaf de introductie van de sprint al geen fan van de extra race. Het nieuwe format is een verbetering maar volgens de Nederlander moet de Formule 1 daardoor niet het aantal sprintweekenden verhogen. Stefano Domenicali denkt dat er wel ruimte is voor meer sprintweekenden. Dj, producer en muziekdeskundige Ronald Molendijk is het met Verstappen eens. “Domenicali kijkt alleen naar de inkomsten. Dat ze er ooit mee begonnen zijn vind ik absurd. Dat het in stand wordt gehouden vind ik absurd. Het blijft voor mij kijken naar de Champions League waar ze op zaterdag al een zaalvoetbaltoernooi organiseren.”
Adrian Newey verlaat Red Bull Racing
Afgelopen week werd duidelijk dat Adrian Newey Red Bull Racing hoogstwaarschijnlijk gaat verlaten. Het is nog maar de vraag of de ontwerper bij een ander team aan de slag gaat. Zowel Ferrari als Aston Martin azen op de handtekening van de Brit. Jeroen Mul, fabrieksrijder bij Lamborghini, vraagt zich af of iemand van op dit moment 65 jaar oud het geld nog waard is. “Hij heeft de teams voor het uitkiezen. Of je hem moet willen is alleen de vraag. De Formule 1 blijft zich vernieuwen dus ik kan mij voorstellen dat je ook een frissere blik nodig hebt.”
Uitspraken Toto Wolff
Mercedes is niet meer het Mercedes van een aantal seizoenen geleden. Waar het team tussen 2014 en 2020 domineerde moet het nu vaak genoegen nemen met de strijd om de podiumplaatsen. De Mercedes had tijdens de eerste races te weinig snelheid in de snelle bochten. Tijdens het weekend in China had het team juist te weinig snelheid in de langzame bochten. Volgens teambaas Toto Wolff is het niet zozeer de Mercedes die een stuk minder is dan de laatste jaren maar hebben McLaren en Ferrari stappen gemaakt. Jurist, voormalig strafrechtadvocaat, en tv-persoonlijkheid Bram Moszkowicz is wel een beetje klaar met de uitspraken van de teambaas van Mercedes. “Het is een beetje de Toto Wolff in schaapskleren. Hij probeert iedereen af te leiden van zijn eigen onkunde door over alles te lullen behalve over Mercedes.”
Win prijzen in podcast F1 aan Tafel
Natuurlijk zijn er ook weer prijzen te verdienen tijdens het spel Raad het Autogeluid. Wat te denken van een volle tank brandstof voor je personenauto, een Flitsmeister One plus 1 jaar PRO en een fles Ferrari Champagne?
Redenen genoeg om ook deze week weer te luisteren naar F1 aan Tafel, de wekelijkse podcast van Grand Prix Radio.
Presentatie: Toine van Peperstraten
Redactie: Sjaak Böhmer
Beeld: Rob Steltman
Vormgeving en montage: Koen de Jonge en Gert-Jan van Ackooij
Draaiboek en productie: Mario de Pizzaman
Disclaimer: Alle gebruik van hetgeen in deze podcast ‘F1 aan Tafel’ wordt opgemerkt is ongeoorloofd zonder expliciete schriftelijke toestemming ter zake verkregen van Grand Prix Radio en met inachtneming van een duidelijke bronvermelding met link.