Is Max Verstappen te groot voor de Formule 1 om hem te schorsen? Zijn de prestaties van Franco Colapinto genoeg voor lijfsbehoud bij Alpine? En moeten gelapte auto's voortaan niet meer een ronde terugkrijgen achter de Safety Car? Kortom, genoeg om over te praten en daarom ontvangt Bas van Veenendaal vanuit The Harbour Club in Vinkeveen drie spraakmakende gasten in F1 aan Tafel, de wekelijkse podcast van Grand Prix Radio.
Er gaan veel verhalen en meningen rond in de media: Zullen de FIA en de FOM er alles aan doen om een schorsing van Max Verstappen te voorkomen? Verstappen staat op elf strafpunten en nog een strafpunt zou een race schorsing opleveren. Tot nu toe heeft de FIA alleen Kevin Magnussen ooit een race moeten schorsen, maar die deed niet mee om de titel, zoals Verstappen. Zal de FIA op last van de FOM een straf voor Verstappen in Canada proberen te voorkomen? Ronald Molendijk, de enfant terrible van deze podcast, denkt juist dat een schorsing van Verstappen de Formule 1 wat zal opleveren: ''Ze krijgen dan zoveel gratis aandacht.'' Daarnaast wordt ook besproken of het rijgedrag van de andere coureurs ten opzichte van Verstappen zal veranderen.
Briatore ontevreden over Colapinto
Alpine-teambaas Flavio Briatore is allesbehalve tevreden over Franco Colapinto. In Imola, Monaco en Spanje finishte de Argentijn ver buiten de punten. Er wordt gezegd dat Colapinto slechts vijf races zou krijgen om zich te bewijzen, maar dat hangt volgens Briatore van zijn prestaties af en is het aantal van vijf races niet in beton gegoten. Zit de Argentijn na de Oostenrijkse Grand Prix nog in de Alpine? Waarom gebeuren rijderswissels steeds vaker midden in het seizoen? Chris Zegers, presentator van het Ziggo Sport Race Café, ziet dat het op alle fronten fout gaat bij Alpine. Zegers spreekt zich vooral uit over de huidige teambaas Flavio Briatore: ''Als je Briatore terughaalt op die plek, vind ik echt dat je de sport te niet doet.'' En wat is er verder allemaal aan de hand bij het Franse team dat laatste staat in het constructeurskampioenschap?
Lange Safety Car-fases zorgen voor frustratie
Ook een discussie die deze week opdoemt is het in laten halen van auto's die op een ronde achterstand staan achter de safety car. Vorige week riep Lewis Hamilton nog dat de FIA ervan houdt om ''ronden te verspillen''. Dit gebeurde tijdens twee van de laatste drie Grands Prix. Telkens duurde het langer voordat de gelapte wagens weer aangesloten waren, dan dat het circuit weer vrijgemaakt was van brokstukken. Zijn de F1 aan Tafel-gasten, waaronder voormalig Formule 1-coureur Michael Bleekemolen, voor of tegen het opheffen van deze regel? Dat en nog veel meer hoor je in de gloednieuwe F1 aan Tafel.
Win prijzen in podcast F1 aan Tafel
Natuurlijk zijn er ook weer prijzen te verdienen tijdens het spel Raad het Autogeluid. Wat te denken van een volle tank brandstof voor je personenauto bij TinQ, een Flitsmeister One plus 1 jaar PRO en tickets voor de F1-Exhibition in Amsterdam?
Redenen genoeg om ook deze week weer te luisteren naar F1 aan Tafel, de wekelijkse podcast van Grand Prix Radio.
Presentatie: Bas van Veenendaal
Redactie: Sjaak Böhmer
Video-beelden: Rob Steltman
Eindredactie en productie: Björn Smit
Socials: Cas van de Veerdonk
Vormgeving en montage: Marnix Westhuis
Disclaimer: Alle gebruik van hetgeen in deze podcast 'F1 aan Tafel' wordt opgemerkt is ongeoorloofd zonder expliciete schriftelijke toestemming ter zake verkregen van Grand Prix Radio en met inachtneming van een duidelijke bronvermelding met link.