De ochtendsessie zit erop. Na een korte lunchpauze gaan de teams door met de middagsessie. 8 van de 10 teams hebben ervoor gekozen om hun coureur te wisselen. De wind wordt steeds heviger waardoor het lastiger wordt voor de coureurs en de teams om de belangrijke data te krijgen.
De tweede sessie van de dag begint langzamer dan tijdens de ochtendsessie. Carlos Sainz is de coureur die voor een langere tijd alleen op het circuit rijdt met zijn Ferrari. Alle andere teams doen het rustiger aan en veel coureurs blijven nog een tijdje in de garage. Na ongeveer een half uur weten meer coureurs het circuit te vinden en beginnen de eerste tijden binnen te komen. Uiteindelijk bleven Sargeant en Stroll nog een uur binnen staan voordat ze hun eerste ronden van het nieuwe seizoen gingen rijden. Gedurende de sessie zijn er geen vreemde dingen gebeurd en zijn de coureurs vooral bezig geweest met long runs zodat ze hun snelheid kunnen meten over een langere periode. Gedurende deze middagsessie werd er voornamelijk op de gele band gereden door de coureurs in hun nieuwe bolides. Halverwege de sessie wist Norris de snelste tijd neer te zetten voor Verstappen en Sainz. Helaas voor hem wist Verstappen uiteindelijk de snelste tijd neer te zetten met een 1.31.344. De Nederlander heeft ook de meeste rondjes van alle coureurs gereden, namelijk 142 ronden.
🏁 DAY ONE CLASSIFICATION 🏁
— Formula 1 (@F1) February 21, 2024
Verstappen leads the way, chased by Norris, Sainz and Ricciardo 👀#F1Testing #F1 pic.twitter.com/CIQYiaOULM
Gedurende de sessie
Nadat Alex Albon de ochtendsessie eerder moest afbreken dan gewenst, mocht Sargeant in de middag de baan op. Na een aantal goede ronden van de Amerikaanse coureur verliest hij de controle over zijn auto en spint. Hij raakt van de baan maar geen enorme schade behalve grote blaren op zijn banden. Als hij nieuwe banden haalt bij zijn team, kan hij weer zijn weg vervolgen en meer ronden gaan rijden. In vergelijking met Tsunoda weet Ricciardo goede tijden neer te zetten op dezelfde bandencompound wat ervoor zorgt dat het team van VCARB een goede eerste impressie maakt. Naarmate de middagsessie vorderde, verdween de zon en werd het langzaam donker. Ook de temperatuur wordt steeds lager wat voor een uitdaging zorgt bij de coureurs. McLaren ziet er indrukwekkend uit. Norris wist een lange tijd de snelste tijd te rijden, maar die werd uiteindelijk afgepakt door Verstappen. De tijden van de Brit zijn zeer constant gedurende zijn eerste ronden op het International Bahrein Circuit. Als we kijken naar het team van Stake F1, lijken ze er prima bij te staan met Zhou en Bottas. Er is zeker nog wat werk aan de winkel, maar allebei rijden ze in de buurt van de top 10. Gedurende de beide sessies hebben ze op verschillende banden gereden en dus genoeg data kunnen ophalen die ze weer kunnen gebruiken voor de verdere ontwikkeling van hun auto.
Whoa! 😮
— Formula 1 (@F1) February 21, 2024
Logan Sargeant goes sideways through Turns 9 & 10 but keeps his Williams out of the barriers 😰#F1Testing #F1 pic.twitter.com/eBwqxE9qdR
Verrassingen en tegenvallers
Nu de eerste testdag officieel voorbij is, kunnen we kijken naar de verrassingen en de tegenvallers van vandaag. Uiteraard staat het team van Red Bull er weer goed bij. Gedurende de beide sessies is vrijwel niemand sneller geweest dan Verstappen. Morgen mag Pérez laten zien of de auto daadwerkelijk weer de snelste van het veld is. McLaren laat een eerste indrukwekkende indruk achter. Even lieten ze zien dat ze ook aan de tijden van Red Bull konden komen, al werden die weer snel afgepakt. In vergelijking met het begin van vorig jaar hebben ze hele grote stappen gemaakt in de goede richting.
De tegenvallers die we vandaag hebben gezien komen uit de hoek van Williams en Haas F1 team. Tijdens de ochtendsessie moest Alex Albon zijn auto aan de kant zetten vanwege problemen aan zijn brandstofsysteem. Het team heeft redelijk veel tijd nodig gehad voor het repareren van deze problemen waardoor Sargeant minder tijd heeft gehad tijdens zijn sessie. Het team van Haas is helemaal onderaan te vinden met beide coureurs. De dag begon al gelijk met problemen met hun brandstofsysteem. Hierdoor zijn ze wat tijd verloren en bestaat de kans dat ze bepaalde data zullen gaan missen. Hopelijk was het voor beide een dag waarin ze veel dingen wilden uitproberen zodat ze de komende dagen een completere auto hebben. Hiermee hopen ze de strijd aan te kunnen in het komende seizoen. Op donderdag is er weer een nieuwe dag waar Sergio Pérez en Lewis Hamilton hun eerste ronden mogen gaan rijden.
Lees ook: Helmut Marko zet vraagtekens bij nieuwe sidepods RB20
Lees ook: Eddie Jordan over Tsunoda: “Dat is de enige reden waarom hij in die auto zit”
Lees ook: Verstappen sluit F1-overstap voorlopig uit