Beide Williams-coureurs uitgeschakeld in Q1

Williams auto Japan

Het was weer zo'n zaterdag voor Williams. Het is beide coureurs niet gelukt om verder dan Q1 te komen tijdens de kwalificatie. Toch ziet Nicholas Latifi wel verbetering ten opzichte van de derde vrije training. Alexander Albon is erg teleurgesteld dat hij Q2 net is misgelopen.

Vorig weekend heeft Latifi na afloop van de race een gridstraf van vijf plaatsen gekregen voor dit raceweekend. Dit naar aanleiding van het incident met Guanyu Zhou, vroeg in de race. Maar met zijn twintigste plaats in de kwalificatie, haalt dit weinig uit. En ondanks deze laatste positie, geeft hij aan dat het in de derde vrije training nóg slechter ging: "Het is al wel een verbetering in verhouding tot VT3. Toen waren de banden na één ronde al vergaan."

Foto: Williams Racing Photos

En buiten de competitieve instelling, is hij erg blij om in Japan te mogen racen. Het circuit vindt hij erg leuk, al past het absoluut niet bij de Williams-bolide, die hier amper lijkt te presteren. "Het is een leuk circuit. Waarschijnlijk een van de leukste banen op de kalender. Maar het is lastig om hier op snelheid te komen. De auto glijdt door iedere bocht. Dus het rijden op het circuit an sich is leuk. Maar als je naar de rondetijden gaat kijken, dan is het teleurstellend", vertelt hij aan F1.com.

Koude banden

Aan het begin van Q1 werd de rondetijd van Albon afgepakt door track limits. Dit vindt hij raar, omdat de FIA tijdens de trainingen niet duidelijk heeft gemaakt waar de track limits gelden: "Je doet hetzelfde als het hele weekend, maar dan doet de FIA niets. Ze vertellen het pas in de kwalificatie, maar ik had het graag eerder geweten." Hierdoor heeft hij eigenlijk maar één run de tijd gehad om een goede tijd te zetten. En deze verliep anders dan gehoopt, waardoor hij een onverwachte Q1-uitschakeling onder ogen kwam. "We hadden zeker de kans om in Q2 terecht te komen. Maar de outlap was best langzaam in de derde sector. Daardoor waren de banden erg koud. Het was zo'n ronde waaraan je direct merkte dat de banden niet op temperatuur zijn, dan ga je glijden. En als je gaat glijden, oververhitten de banden", aldus Albon.

Lees ook: Lando Norris: Q3 ging totaal niet volgens plan

Lees ook: Beide Alfa Romeo-coureurs missen snelheid voor Q3

Lees ook: Problemen met remmen reden slechte kwalificatie AlphaTauri

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden