Op zaterdagochtend werd er bekend dat het team van Red Bull voor het eerst dit seizoen de avondklok heeft verbroken. Deze avondklok zorgt ervoor dat de monteurs op tijd stoppen met het werken aan de auto. In Spa-Francorchamps heeft Red Bull uit voorzorg langer aan de auto van Verstappen gewerkt.
Normaal gezien moeten de monteurs om 21:00 uur het circuit verlaten en daarmee stoppen met het werken aan de auto's. Per jaar mogen de teams twee keer deze avondklok verbreken om bepaalde werkzaamheden uit te kunnen voeren. Red Bull heeft ervoor gekozen om in België voor het eerst tijdens deze avondklok te blijven werken. De reden hiervoor is dat ze uit voorzorg de motor van Max Verstappen hebben gewisseld, omdat er een aantal kleine problemen waren ontstaan. Het zou gaan om een oude motor uit de pool die al eerder in het seizoen gebruikt is. Verstappen heeft hier ook de tweede vrije training mee gereden.
Al eerder werd bekendgemaakt dat Verstappen ervoor heeft gekozen om zijn vierde motorwissel van het seizoen te doen. Het gevolg hiervan is dat hij een gridstraf krijgt van tien plekken. Red Bull heeft tot diep in de nacht doorgewerkt aan deze motorwissel en was naar eigen zeggen rond 02:00 uur's nachts klaar. Door de gridstraf moet de Nederlander de Grand Prix van België vanaf P11 starten.
Foto: Red Bull Content Pool
Geen directe gevolgen
Dat Verstappen nu kleine problemen heeft ondervonden met zijn andere motor, heeft vooralsnog geen gevolgen voor de rest van het seizoen. Beide motoren kunnen in de toekomst worden gebruikt, maar nu heeft Red Bull het zekere voor het onzekere genomen. Spa-Francorchamps is daarbij ook een circuit waar er genoeg inhaalmogelijkheden zijn en daarom ook voldoende kansen voor Verstappen biedt om nog een aantal plekken naar voren te schuiven.
Lees ook: Officieel: Gridstraffen voor Verstappen en Tsunoda op Spa
Lees ook: Max Verstappen snelste in kletsnatte derde vrije training in België
Lees ook: Dino Beganovic wint F3-sprint op Spa- Francorchamps