Max Verstappen heeft niet het optimale kunnen halen uit de Grand Prix van Mexico. De Nederlander was naar Mexico-Stad afgereisd met het idee dat Ferrari de betere auto had voor het Autodromo Hermanos Rodriguez, maar naarmate de race dichterbij kwam leken zijn kansen te keren.
De RB15 kon in de trainingen het tempo van de Ferrari's goed bijbenen en in de kwalificatie was Verstappen zelfs de bovenliggende partij, tot het incident met de gele vlaggen hem terugzette van pole position naar een vierde plek op de startgrid. Eigenlijk was er op dat moment nog niets aan de hand; ook vanaf de tweede startrij behield Verstappen uitzicht op zijn derde overwinning op rij in Mexico, maar na een paar bochten in de race zelf werd die hoop hard de grond in geslagen.
Verstappen was bij de start goed weggekomen, maar kreeg het na de eerste bocht met Lewis Hamilton aan de stok. Beide coureurs schoten van de baan en de Nederlander moest op de achtste plaats achter Valtteri Bottas aansluiten. Een virtual safety car - voor het opruimen van wat losgekomen onderdelen - zorgde voor enig oponthoud, maar vanaf ronde vier kon Verstappen zich opmaken voor een inhaalrace. Bij de eerste de beste poging op Bottas ging het echter mis. De Mercedes-coureur raakte met zijn voorvleugel de rechter achterband van Verstappen waarop die band lek raakte en de Red Bull-coureur gedwongen de pits moest opzoeken.
Ultimate highs in 2017 and 2018, to despair in 2019
The moment Max Verstappen's #MexicoGP unravelled 😩 pic.twitter.com/Gqg4cj2o8s
— Formula 1 (@F1) October 27, 2019
Verstappen keerde op de harde witte band als laatste terug op de baan. Een goede klassering zat er definitief niet meer in en de Nederlander moest voor de tweede keer aan een inhaalrace beginnen. Die leverde hem uiteindelijk de zesde plaats op, achter beide Mercedessen, Ferrari's en zijn teamgenoot Alex Albon.
"Zesde is uiteraard niet de plek waar we vandaag met deze auto wilden eindigen. Maar als je naar de omstandigheden kijkt dan denk ik dat het toch een goede race was. Ik had een goede start. Lewis werd geloof ik door een Ferrari op het gras geduwd waardoor hij wat momentum verloor. Hij kwam buiten langs in Bocht 1 en in Bocht 2 verdedigde hij erg diep waardoor ik op het gras moest. De race was op dat moment nog niet gereden totdat ik echter Bottas inhaalde en hij mijn achterband raakte en die lek raakte. Daarna moest ik een één-stopper doen en 66 rondes op de harde band rijden. Het resultaat is jammer want de snelheid en de auto waren goed. Om terug te komen naar een zesde plaats was eigenlijk niet eens zo heel slecht als je terugkijkt op wat er allemaal gebeurde."
Als troost werd de Nederlander wel verkozen tot Driver of the Day.